Nei til løypeavgift på Preikestolen

8.9.2016 13:43 | Norsk Friluftsliv

-Vi er særdeles kritisk til forslaget om løypeavgift til Prekestolen. En slik avgift er etter vår oppfatning ikke lovlig og vil innebære en svekkelse av allemannsretten og den frie ferdselen i Norge, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv sier kraftig nei til løypeavgift på Preikestolen

Dersom ordføreren i Forsand får det som han vil, kan det bli innført en løypeavgift for å gå til Preikestolen i framtiden, melder NRK Rogaland.

Fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv sier nå kraftig nei til forslaget om løypeavgift på Preikestolen.

Svekker allemannsretten i Norge
-Allemannsretten er selve grunnlaget for utøvelse av friluftslivet i Norge. Norsk Friluftsliv er derfor sterkt imot ethvert tiltak som kan rokke ved denne retten, understreker Heimdal.

Denne uken feires «Friluftslivets uke» over hele Norge for å markere blant annet retten til fri ferdsel i naturen. Avgifter vil også undergrave mye av det frivillige arbeidet som gjøres på dugnadsinnsats landet rundt, og kan anspore grunneiere til å ta betaling for bruk av natur.

Heimdal påpeker at retten til fri ferdsel i norsk natur trekker store grupper utenlandske turister så vel som nordmenn på opplevelsesreiser rundt om i landet.

– Vi i Norsk Friluftsliv har forståelse for de problemer som oppstår med tanke på sikkerhet osv på Prekestolen og andre liknende steder. Men løsningen på disse problemene løses ikke ved en løypeavgift. De pengene må eventuelt tas inn på andre måter, blant annet gjennom turistnæringen, sier Heimdal.

Betaling for ferdsel i natur vil også redusere bruken av natur, og skade folkehelsen.

-Dette forslaget må droppes umiddelbart, sier Heimdal.

Norsk Friluftsliv sier kraftig nei til løypeavgift på Preikestolen