Nedtelling til den nye Golfen: Golf I – pioneren

Den første serieproduserte Golfen rullet av produksjonslinjen i Wolfsburg i mars 1974, og var tilgjengelig hos forhandlere i mai samme år. Etter at Bobla hadde dominert med hekkmotor og bakhjulsdrift i mange tiår, var det nå duket for et nytt konsept: Tverrstilt motor og forhjulsdrift.
  • 8 dager igjen til verdenspremieren på den åttende generasjonen av Golf
  • En verdenssuksess i 45 år: Den første generasjonen ble lansert i 1974
  • 6,99 millioner Golf I ble bygget frem til 1983

Scirocco og Passat hadde startet trenden like før. Med Golf ble også klassen med det høyeste volumet konvertert til den nye teknologien.

Golf I, tegnet av Giorgetto Giugiaro, måtte leve opp til enorme forventninger: Oppgaven var å avløse den legendariske Bobla, den gang den mest suksessrike bilmodellen gjennom tidene, med mer enn 21,5 millioner eksemplarer produsert.

Men, det moderne fremdriftskonseptet, de generøse plassforholdene med stor bakluke og nedfellbart baksete – sammen med designet – var så overbevisende at produksjonen av Golf nummer en million kunne feires allerede i oktober 1976.

Den gang skrev Volkswagen følgende om den nye modellen: «Golf tilbyr maksimal plassutnyttelse og sikkerhet. Den er kompromissløst praktisk innrettet. Den lave vinduslinjen gir føreren et godt overblikk, og det fallende panseret sørger for at veien foran bilen alltid er godt synlig. Den lave bakruta gjør rygging veldig enkelt». Alt dette stemmer fortsatt.

Akkurat som de etterfølgende generasjonene, var også den første generasjonen av Golf deg speilbilde av den tekniske utviklingen og trendene i bilbransjen i sin tid.

Volkswagen gjorde for eksempel kompaktklassen mer dynamisk med introduksjonen av den første Golf GTI (1976). i 1979 lanserte Volkswagen Golf Cabriolet – på et tidspunkt den mest solgte åpne bilen i verden – og sørget bokstavelig talt for et friskt pust i kompaktklassen, som allerede ble omtalt som «Golfklassen».

Inkludert derivater som Cabriolet og Jetta (den gang med samme design som Golf), ble det solgt 6,99 millioner eksemplarer over hele verden. Golf hadde vist seg som en verdig etterfølger av Bobla.

Golf I i tall:

1974:    Debut for den første Golfen

1976:   Golf nr. 500 000 i mars, nummer 1 000 000 i oktober

Den første Golf GTI

Første dieselmotor i en Golf

1978:   Golf nr. 2 000 000 i juni

Amerikansk Rabbit-utgave i juli

1979:   Golf nr. 3 000 000 i september

Den første Golf Cabriolet

Debut for Caddy

Facelift

1982:   Golf nr. 5 000 000 i februar

Første Golf med turbodiesel (GTD)

1983:   Den første generasjonen fases ut i Vest-Europa, etter at 6,99 millioner eksemplarer er produsert.