Nedgang i radiolytting etter det digitale skiftet
I likhet med de fleste andre tradisjonelle medier har også radio opplevd en nedgang i antall brukere siden 2014. Fra oktober i fjor til oktober i år har det vært en nedgang i daglig lytting fra 87 til 77 minutter.
Selv om radiolyttingen har vært nedadgående de siste årene, viser lyttermålingene at nedgangen for de nasjonale kanalene samlet sett er mer markant fra 2016 til 2017 enn tidligere i perioden.
– Det er derfor grunn til å tro at den økte nedgangen i samlet radiolytting i 2017 henger sammen med radioskiftet som er gjennomført i store deler av landet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Dette fallet i radiolyttingen har vært forventet. Kantar Media har i sin statusrapport for radiolytting for tredje kvartal i år uttalt at de antar at avstanden fra 2016 til 2017 vil være størst i fjerde kvartal, men at man kan forvente en økt vekst i radiolyttingen i løpet av 2018.
Nedgang for tradisjonelle kanaler og økning for nye
Til tross for at tallene for den samlede radiolyttingen viser en nedgang, blir bildet noe mer nyansert når de tradisjonelle kanalene (NRK P1, NRK P2, NRK P3, P4 og Radio Norge) sammenlignes med de øvrige kanalene i målingen. Lyttermålingen viser at mens de tradisjonelle kanalene mister lyttere, øker lyttingen på de nyere kanalene.
– Når antall kanaler utvides, får lytterne større valgmulighet. Da er det en naturlig konsekvens at radiolyttingen fordeler seg annerledes enn tidligere år. Dette er en forventet effekt av radiodigitaliseringen, sier Velsand.
Økt lytting på nye kanaler kompenserer likevel ikke fullt ut for nedgangen i lyttingen på de tradisjonelle kanalene, slik at det totalt sett er snakk om en lytternedgang sammenlignet med fjoråret.
Størst lytternedgang for NRK
Når de ulike kanalgruppene på nasjonalt plan sammenlignes (NRK, P4-gruppen og Bauer Media), er det NRK som opplever størst nedgang.
– Fordi NRK totalt sett har flest lyttere og også er den aktøren som har slukket sine FM-sendinger først i de fleste slukkeområdene, er det ikke overraskende at NRK har den største nedgangen, sier Velsand, og fortsetter: – Bauer Media har en liten lytteroppgang fra september til oktober, men forholdet mellom de ulike kanalgruppene må likevel sies å ha vært forholdsvis stabilt det siste året.
Oversikt over radiolyttertall fra Medietilsynet
Medietilsynet publiserer for første gang en oversikt over lyttertall for nasjonale radiokanaler, basert på målinger fra Kantar Media. Dekning, lyttetid og markedsandeler er målt.
– Det er viktig for Medietilsynet å få god oversikt over radiomarkedet nå i sluttfasen av radioskiftet. For å kunne følge utviklingen, kjøper vi derfor ulike lyttermålinger fra Kantar Media, avslutter Velsand.
Medietilsynet planlegger å publisere månedlige oversikter over lyttertall frem til det digitale radioskiftet er gjennomført. For å sikre åpenhet om lyttertallene vil Medietilsynet i tillegg til sin egen oversikt publisere hele tallmaterialet fra Kantar Media.
Vekst for lokalradio på FM
I rapporten fra Kantar Media er det en oversikt over historiske tall. Der er også tall om lokalradio for tredje kvartal 2017. Lokalradio er ikke omfattet av PPM-målingene, men har blitt omtalt i CATI-undersøkelsen. Hovedfunnene fra denne undersøkelsen viste at de fleste målte lokalradioene har en stabil utvikling eller vekst, og samlet sett er lytterveksten på ti prosent fra tredje kvartal 2016 til tredje kvartal 2017.
Hovedfunn i lyttermålingen
|
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noLine LangnesJuridisk seniorrådgiver
Tel:69301256 / 48271826line.langnes@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom