NBBL styrker sin grønne profil

Advokat Laila Marie Bendiksen er ansatt i Norske Boligbyggelags Landsforbunds avdeling for interessepolitikk og jus.

Laila Marie Bendiksen er ansatt som advokat i NBBL (foto: NBBL).

Bendiksen kommer fra Lexproperty Advokatfirma AS, har jobbet som rådgivende grønn advokat (Green Advice) med økonomiske og miljømessige fordeler ved grønne bygg og har også erfaring fra forsikringsbransjen og offentlig sektor. I perioden 2010 til 2017 var Bendiksen partner i advokatfirmaet Brækhus DA.

– Vi er glade for å ha advokat Bendiksen med oss på laget. Særlig vil hennes kompetanse på grønne byggeprosjekter være en styrke for NBBL og boligbyggelagene i vårt interessepolitiske arbeid. At det er lønnsomt å tenke grønt er det bred enighet om, og det stilles også krav til bærekraft når banker skal finansierer nye prosjekter, sier direktør for interessepolitikk og jus i NBBL, Henning Lauridsen.

Bendiksen sitter også i styret i Norsk Bygg og eiendomsforening (NBEF).

- Det er inspirerende å komme til en organisasjon som har et helhetsperspektiv på boligutvikling. Boligbyggelagene slutter ikke å ta ansvar etter at boligen er bygget, men har et sterkt fokus på boligforvaltning og bomiljø. Her kommer jeg til å få god bruk for min kompetanse på grønne bygg, men selvsagt også kontraktsrett, entreprise, erstatningsrett og forsikringsrett, sier Laila Marie Bendiksen i en kommentar.

Laila Marie Bendiksen er ansatt som advokat i NBBL (foto: NBBL).

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. Formålet er å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser, samt å påvirke myndighetene slik at det føres en aktiv og bærekraftig bolig- og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.

41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1 020 000 medlemmer og forvalter omlag 510 000 boliger i over 12 700 boligselskap over hele landet.