NBBL: Støtter forenklinger i TEK 17, men tror ikke det blir rimeligere å bygge

I sin høringsuttalelse til nye tekniske forskrifter, TEK 17, støtter NBBL formålet om at det skal bli enklere og rimeligere å bygge og at regler som gjør det dyrere og unødvendig komplekst skal fjernes.

foto: Nadia Frantsen

Men NBBL stiller spørsmål ved om målet er nådd i forskriftsforslaget som nå har vært på høring fra Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Noen av forslagene vil føre til reduserte byggekostnader, mens andre vil føre til økning. I tillegg er det kostbart å implementere en ny forskrift.

Det vises for øvrig til høringsuttalelse fra Forum for Norges eier- og forvalterorganisasjoner der NBBL har avgitt felles høringsuttalelse til TEK17 sammen med Norges øvrige eier- og bestillerorganisasjoner.

Her finner du NBBLs høringsuttalelse

Påpeker et paradoks ved myndighetenes krav til boliger

I høringsuttalelsen tillater NBBL seg å påpeke et lite paradoks i myndighetenes håndtering av kvalitet i boliger. På den ene siden er de opptatt av detaljerte krav til nye boliger. På den andre siden er myndighetene mindre opptatt av kvaliteten på ferdigbygde boliger.

Et illustrerende eksempel er oppdeling av 3, 4 og 5-romsleiligheter til et stort antall hybler. Det skjer i byer med stor etterspørsel etter utleieboliger. I eierseksjonsloven som nå er til behandling i Stortinget, er det ikke noen forslag som gir sameiene mulighet til begrense slik «hyblifisering».

- Etter vår oppfatning hadde det vært like naturlig at departementet hadde vært like opptatt av boliger som er bygd, som de som skal bygges. Slik kunne vi fått bedre boliger, hindret forslumming og dårlige bomiljø, sier avdelingsdirektør i NBBL Henning Lauridsen.

foto: Nadia Frantsen

NBBL
Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag.

42 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 990.000 medlemmer og forvalter omlag 490.000 boliger i over 12.000 boligselskap over hele landet.