NBBL: Boligprisene falt 0,3 prosent i 4. kvartal

Tall fra NBBLs prisstatistikk viser at prisene på borettslagsboliger falt 0,3 prosent i 4. kvartal. 2018 sett under ett, viser en oppgang på 2,8 prosent.

Adm. direktør i NBBL,Thor Eek, tror på fortsatt boligprisvekst i 2019. NBBLs hovedscenario er en prisstigning på 4 prosent (foto: Nadia Frantsen).

De regionale tallene viser en oppgang i Oslo og Stavanger, og nedgang i Trondheim og Tromsø – og ellers om lag uendrede priser.

Sterkt resultat i historisk sett svakt kvartal

Boligprisene er preget av sesongmønster og 4. kvartal er historisk et svakt kvartal.

- En nedgang på 0,3 prosent er overraskende sterkt sett i lys av høy boligbygging, renteoppgang og økt usikkerhet i internasjonal økonomi. I det store bildet kan vi konkludere med at boligprisene har stabilisert seg og flatet ut i løpet av 2018.

For 2019 er NBBLs hovedscenario en prisstigning 4 prosent.

- Vi holder enn så lenge en knapp på fortsatt god utvikling i norsk økonomi og tror på fortsatt boligprisvekst i 2019. Men sjansen for at vi tar feil er større en vanlig, avslutter adm. direktør i NBBL, Thor Eek.