Navigasjon til sjøs - advarer mot utdaterte papirkart

(Oslo, 14. juli 2016) Halvparten av norske båteiere bruker nå digitale sjøkart. Det viser en undersøkelse fra Gule Sider. Men fremdeles sverger 20 prosent til det gammeldagse papirkartet. – Det kan straffe seg, sier Erik Nergaard i Gule Sider.

Digitale karttjenester tar over for det tradisjonelle papirkartet – også på sjøen. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Gule sider

Nesten halvparten – 47 prosent – av alle norske båteiere sier nå at de benytter digitale kartløsninger når de er på sjøen. 28 prosent oppgir at de har integrerte kart- og navigasjonssystemer i båten, mens 19 prosent benytter seg av digitale kart på nettbrett.

– Det går samme vei på sjøen som på veien. Stadig flere velger digitale navigasjonsløsninger, sier Erik Nergaard, marketing manager i Gule Sider.

Siden lanseringen i 2010 har navigasjonsapplikasjonen Gule Sider på sjøen blitt lastet ned 65.000 ganger i Norge.

– Styr unna gamle sjøkart

Så mange som 18 prosent av alle norske båteiere dropper sjøkartet i sin helhet. Og fortsatt er det så mange som 20 prosent som setter sin lit til det gammeldagse sjøkartet. Det er, i følge Nergaard, ikke nødvendigvis lurt.

– Mange er kanskje ikke klar over hvor viktig det er at sjøkartet oppdateres jevnlig. Kartverket oppdager årlig i snitt 1500 nye farlige grunner til sjøs. Å bruke et gammelt papirkart kan med andre ord være forbundet med stor risiko. Digitale karttjenester har den store fordelen at de oppdateres jevnlig, forklarer Nergaard.

Sørlendingene stoler på kartet

Oslo og Akershus er fylket som er raskest til å adoptere den nye teknologien. Her svarer 59 prosent av båteierne at de bruker digitale sjøkart. De mest tradisjonelle båteierne finner vi på Sørlandet. Her svarer bare 32 prosent at de benytter digitale løsninger, noe som er det laveste i hele landet. 39 prosent av alle sørlandske båteiere ser derimot at de fremdeles bruker det gamle papirkartet.

Tallene viser også at de yngre ikke overraskende velger digitale løsninger. Over halvparten – 51 prosent – av de mellom 18 og 34 sier de foretrekker digital navigasjon mot 36 prosent i aldersgruppen over 55 år. Bare 14 prosent av de yngre sier de bruker papirkart mens 32 prosent blant de eldre fremdeles setter sin lit til papirvarianten.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 20-24. april 2016 gjennomført til sammen 1012 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.

Erik Neergaard, Marketing Manager, Gule Sider

Mobil 481 09 920/ e-post erik.neergaard@eniro.no