Jernia

Natur og Ungdom og næringslivet krever lovpålegg om returordning for kjeler og panner

Med ny regjering på plass denne uka, fremmer Natur og Ungdom et krav om at alle butikker som selger kjeler, gryter og panner må lovpålegges å ha en returordning for husholdningsmetall.
Kunstner Lise Wulff bygger en varde av gamle kjeler og stekepanner for å sette fokus på resirkulering.

– Det er like stort behov for gjenvinning av jern som det er for innsamling av plast. Likevel har utfordringene knyttet til kjeler, panner og gryter gått under radaren i lang tid. Vi krever at regjeringen innfører en forskrift for gjenvinning og optimering av jern og metallprodukter på lik linje med den som eksisterer for gjenvinning av elektrisk avfall, sier Jørgen Næss Karlsen, nestleder i Natur og Ungdom.

Hele åtte prosent av fossile utslipp av klimagasser kommer fra utvinning og produksjon av stål, jern og aluminium. Dette tilsvarer de årlige totale utslippene fra et land som India. Behovet for mer resirkulert jern og metall er med andre enormt, samtidig som det er effektiv. Gjenvinning av stål og aluminium kutter utslipp med omtrent 90 prosent sammenlignet med nyproduksjon.

Kunstneren Lise Wulff har bygger et kunstverk, en installasjon formet som en varde bestående av gamle stekepanner og gryter på Jernbanetorget i Oslo i samarbeid med Oslo europeisk miljøhovedstad. Hensikten er at den kan vise vei og belyse problematikken rundt jern- og metallavfall. Kunstinstallasjonen Vardeer interaktiv og alle oppfordres til å ta med gamle panner og gryter og være med å bygge varden videre frem til og med lørdag.

– Det selges anslagsvis en halv million kjeler, gryter og panner i Norge årlig. Det gir en indikasjon på et avfallspotensial på omtrent fem hundre tonn i året. Svært mye av dette havner i restavfall, og går dermed til spille. De fleste gryter, panner og også kjøkkenkniver er laget av metaller som jern, stål og aluminium. Dette er fantastiske råvarer som kan brukes igjen og igjen. Derfor har vi laget vår egen gjenvinningsordning sier Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia, som støtter utspillet til Natur og Ungdom helhjertet.

I en undersøkelse gjennomført av Norstat i januar, går det frem at over halvparten av nordmenn enten ikke vet hvor de skal gjøre av utslitte gryter og panner, eller at de behandler avfallet feil. Hele femten prosent av de spurte sier de kaster dette i restavfallet, mens ytterligere femten prosent sier det blir liggende i boden eller innerst i kjøkkenskapet.

– Vi kjenner igjen disse tallene, sier Espen Karlsen. – Det er mange av våre kunder som sier de ikke vet hvor de skal gjøre av de utslitte kjelene, pannene og knivene sine. Vi som handelsbedrifter har et stort ansvar for å bidra til at det blir enklere for folk å gjøre de rette miljøvalgene.

Lise Wulff har gjort flere slike prosjekt tidligere, blant annet «Skrik fra Naturen» i forbindelse med Munch-jubileet i 2013, og «Hesje» en installasjon i Svolvær basert på innsamlet plastavfall fra strandkanten. Les mer og se bilder på: http://lisewulff.com

Natur og ungdom vil markere kravet om returordning i forbinelse med den formelle åpningen av kunstinstallasjonen Varde på Jernbanetorget i Oslo fredag klokken 08:00 i samarbeid med Jernia, Virke, Circular Norway og Oslo europeisk miljøhovedstad representert ved Ordfører i Oslo Marianne Borgen og Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg. Installasjonen blir stående til lørdag kveld.

Jørgen Næss Karlsen, nestleder Natur og Ungdom
telefon: 971 39 086

Espen Karlsen, administrerende direktør Jernia
telefon: 905 32 505

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Jernia

Jernia
Kveldroveien 19
1407 Vinterbro

+47 464 07 000http://www.jernia.no

Følg pressemeldinger fra Jernia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernia