"Natt til lørdag" - ny podkast fra Radioteatret og NRK P3

Søndag 29. april slippes krimdramaet "Natt til lørdag." Gjennom 19 episoder kan du følge Frid i hennes russetid og jakten på en mulig overgriper.

Foto: NRK / Rubicon

Når Frid (19) våkner lørdag morgen til en gråtkvalt mobilsvarmelding etter nattens russekickoff, blir hun overbevist om at en tidligere bestevenninne har blitt utsatt for et overgrep. Frid bestemmer seg for å opprette en "true crime"-podkast. Kan hun avsløre gjerningsmannen innen russetiden er over? Klarer hun å få kontakt med venninnen? Og finnes det i det hele tatt en gjerningsmann?

"Natt til lørdag" er produsert av Rubicon. Podkasten er en fiktiv "true crime", produsert for Radioteatret i samarbeid med NRK P3. Serien har premiere på NRK Radio 29. april kl. 21:00.

Autentisk produksjon

Rubicon har utviklet serien gjennom samtaler med russ og i samarbeid med både manusforfattere og radioprodusenter. Mye av dialogen er blitt improvisert fram etter at skuespillerne var castet, og sammen fant man den riktige tonen til personligheten. De fleste opptakene er gjort på location, altså på russetreff, i russebusser, på skoler eller i de situasjonene karakterene faktisk er i.

Utfordrer podkastsjangeren

- I P3 har vi aldri fortalt historier om sex og vennskap på denne måten før. Jeg gleder meg til å gi lytterne et dypdykk i den bittersøte russetiden til Frid, sier redaksjonsleder i NRK P3, Trine Sollie.

- Natt til lørdag er nyskapende og utfordrer podkast-sjangeren så vel som lytternes holdninger, fordommer og preferanser, sier Sollie.

Første eksterne bestilling av radiodrama

Dette er første gang Radioteatret og NRK bestiller radiodrama eksternt.

- Prosjektet ble valgt på grunn av tematikken, sjanger og den forfriskende måten historien blir fortalt på gjennom en fiktiv "true crime", her og nå. At opptakene er gjort på location gir en ekstra nærhet til miljøet og hovedkarakteren Frid, som jeg tror gjør det spennende for lytterne å følge hennes daglige jakt på en gjerningsmann, sier teatersjef i Radioteatret, Gunhild Nymoen

Foto: NRK / Rubicon
Sofie Asplin, Selma Moren, Ilyas Zannachi Foto: NRK / Rubicon