Nasjonal undersøkelse Flere bruker digitale helsetjenester – det gir tryggere pasienter

Nordmenn fortsetter å skjerpe appetitten på digitale helsetjenester. Hver tredje sykehuspasient som har lest sin journal digitalt, opplever mer involvering og føler seg tryggere på behandlingen.

Landets største undersøkelse om nordmenns holdninger til, og bruk av, digitale helsetjenester – Norsk e-helsebarometer – ble presentert på en stor konferanse i Svolvær i dag. Undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet Opinion, på oppdrag fra det norske e-helseselskapet DIPS ASA.

Over 2000 nordmenn, og 200 leger og helsepersonell deltok i undersøkelsen.

Kvinner mer aktive enn menn

Norsk e-helsebarometer viser en sterk økning i vår bruk av digitale helsetjenester, via mobil, PC og nettbrett:

• Antall nordmenn som har bestilt time hos fastlegen økte fra 31 prosent i 2016 til 42 prosent i 2017.
  • Andelen pasienter som har lest legens eller sykehuset vurdering digitalt, er mer enn doblet i samme periode – fra seks til 13 prosent.
  • Andelen som sier de bruker nettet til å lese seg opp på egne sykdommer og lidelser er mer enn åttedoblet (fra to til 17 prosent).
  • Økt har også andelen som oppgir å ha valgt eller byttet fastlege har økt, fra 37 til 40 prosent.

-Ikke overraskende er kvinner fortsatt mer aktive enn menn i bruk av digitale helsetjenester. Og aldersgruppen 20-49 er de mest aktive e-helse brukerne blant oss, forteller administrerende direktør Tor-Arne Viksjø i DIPS ASA.

- Med Europas høyeste Internettutbredelse, er det kanskje ikke så rart at vi nordmenn er digitalt aktive også innenfor helsespørsmål. Vi tar i bruk ny teknologi og digitale tjenester i et mye høyere tempo enn i de fleste andre land. Det er spesielt gledelig at undersøkelsen bekrefter at pasientene opplever en merkbar, positiv effekt av digitaliseringen, sier Viksjø.

Tryggere pasienter

I 2016 åpnet helseforetakene for at pasientene fikk elektronisk tilgang til sin sykehusjournal. I Norsk e-helsebarometer svarer èn av tre pasienter som har lest sin egen digitaljournal, at de følte seg tryggere og mer involvert i behandlingen etter at de logget seg inn og leste sykehusjournalen.

- En såpass god respons på en tjeneste som bare er et snaut år gammel, viser den kraftfulle effekten det på sikt vil ha for folkehelsen å få pasienten til å føle seg tryggere og mer involvert i behandlingen, sier Viksjø.

Svært fornøyde

Et overveiende flertall av de spurte pasientene gir også uttrykk for høy brukertilfredshet med digitale helsetjenester. For eksempel mener åtte av 10 at muligheten til å kommunisere direkte med helse- eller legepersonell er god eller svært god. 75 prosent gir ”tommel opp” for den digitale tjenesten som gjør det mulig å velge sykehus eller behandlingsinstitusjon.

helsenorge.no ukjent

Norsk e-helsebarometer avdekker også at den nasjonale helseportalen helsenorge.no, fortsatt er ukjent for mange. Tross ørliten fremgang i kjennskapen fra 2016 til 2017, så har 45 prosent av den norske befolkningen fortsatt aldri hørt om nettportalen. I fjor svarte halvparten – 51 prosent – at de hadde hørt om helsenorge.no. I år har kjennskapen økt noe, til 55 prosent av befolkningen.

Bildetekst: Administrerende direktør Tor-Arne Viksjø i DIPS ASA

--------------------------------------------------------------

Til red: Praktisk om undersøkelsen:

Norsk e-helsebarometer er landets største kartlegging av holdninger og erfaringer knyttet til digitalisering av helsesektoren, pasientinvolvering og e-helse generelt.

Undersøkelsen i sin helhet ligger vedlagt. Den er også brutt ned på alder, kjønn m.m. I presentasjonen fremgår også svarene fordelt på de fire helseregionene, for de redaksjonene som ønsker lokalt tilpasset stoff.

Kontaktpersoner for ytterligere opplysninger og kommentarer:

DIPS ASA:

• Kommunikasjonsdirektør Karl Arne Jespersen, telefon 934 08 480
  • Administrerende direktør Tor Arne Viksjø, telefon 901 43 417

Opinion AS:

• Seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim, telefon 922 34 056

Om DIPS ASA

DIPS ASA har hovedkontor i Bodø, og er landets ledende leverandøre av e-helsesystemer til norske sykehus. Selskapet har avtale med tre av fire regionale helseforetak, og samtlige sykehus i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst har avtale om bruk av selskapets hovedprodukt, DIPS Elektronisk Pasientjournal (EPJ) og Pasientadministrasjon (PAS).