Yrkestrafikkforbundet

Nasjonal transportplan: Kritisk til underfinansiering av vedlikehold

Del
I dag har Yrkestrafikkforbundet (YTF) levert sitt høringssvar til nasjonal transportplan 2018-2029. – Vi opplever at det er mye positivt i planen, blant annet en økt satsning på kollektivtrafikkutvikling. Det er også en forventet økning i godstransport på vei, samtidig som vedlikeholdsetterslepet på veinettet vil fortsette, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.

YTF mener staten må øremerke midler for å minimere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. – Yrkessjåfører må benytte veiene for å utføre jobben sin. Vi stiller oss kritisk til at sjåførene blir utsatt for ras, ulykker og forsinkelser på grunn av dårlig vegstandard, samtidig som det legges opp til en videre underfinansiering av vedlikeholdsinnsatsen, sier Furøy.

Selv om nasjonal transportplan ønsker å flytte godstransport til sjø og bane, vil likevel godstransport på vei øke i fremtiden. – Byutviklingen må i større grad tilpasses nyttetransport. Varelevering er en stor utfordring i byene. I tillegg sliter langtransportsjåførene som leverer varer inn i byene med å finne tilstrekkelige hvileplasser for å gjennomføre lovpålagt hvile, sier Furøy.

 Øvrige kommentarer til NTP er:

  • Hvileplassene langs hovedveinettet må bli bedre og flere. Vedlikeholdet av disse er for dårlig, og det er for få. Den nye hvileplassen på Fauske trekkes frem som et eksempel på hvordan alle hvileplassene bør være.
  • Økt satsing på utbygging av kollektivfelt og kollektivtraseer inn mot og i byene
  • Myndighetene må legge til rettet for at flere velger transport som yrke
  • Kontrollvolumet må økes for å sikre en seriøs transportnæring. Samtidig må samordningen av kontroller bli enda bedre enn vi opplever per i dag.  
  • Konsekvensene ved brudd på transportregelverket må gjøres strengere, gjennom selskapsstraff og utestengelse
  • YTF mener tillitsvalgte aktivt må involveres i anbudsprosess og utviklingen av kollektivtilbudet. Dette er for å sikre et godt anbud som ivaretar sjåførenes behov.
  • Kontantfri kollektivtrafikk må innføres. Kontanter er en stor risiko for sjåførene, og anledningen til å kjøpe billett enten med kort, på nett eller ved automat er mulig i alle Norges fylker.
  • ITS må ivareta personvernet til yrkessjåførene 

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye