Nasjonal beredskap i negativ utvikling

7.10.2015 10:57 | Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp er skuffet over manglende søkelys på lokale ressurser i beredskap og krisehåndtering.

Utviklingen i beredskaps- og krisehåndteringssystemene i Norge fortsetter i retning av sentralisering av ressurser, kapasiteter og fokus til Osloområdet. Budsjettet tar ikke inn over seg at vi trenger et søkelys på lokale ressurser og desentraliserte ledelsesmodeller gitt de terreng- og værmessige forholdene vi har i Norge. Spesielt alvorlig er det at man ikke styrker rammene for frivillige ressurser i redningstjenesten.

Trosser vedtak i Justiskomiteen

Under behandling av revidert budsjett gikk Justiskomiteen inn for et anmodningsforslag om at Justisministeren skulle komme tilbake  med en helhetlig gjennomgang av rammevilkår for frivillige ressurser i redningstjenesten.

– Vi kan ikke se at det er fulgt opp av Regjeringen, sier Jon Halvorsen, enhetsleder for Norsk Folkehjelps redningstjeneste.

Sitat fra merknader til statsbudsjettet 2015

«Komiteen ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2016 foreta en vurdering av behovet for en styrking av rammevilkårene for frivillige organisasjoner i redningstjenesten»

For mer informasjon, ta kontakt med Jon Halvorsen, enhetsleder for redningstjenesten på telefon: 482 05 431

Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige redningsmannskaper som står i beredskap for samfunnet.