Når spurte lederen din sist hva du trenger?

Unge medarbeidere vil jobbe i bedrifter med gode verdier, og ha en leder som evner å se dem. Det betyr noe hva du som leder står for, ikke at du er best på ditt fagområde. Men du må forstå hva bedriften trenger av kompetanse. For å oppfylle den delen av jobben må du vite hva som rører seg og ha tett og nær kontakt med medarbeiderne. -Hvem vil jobbe for meg? Hva kan jeg som leder by på? Det er spørsmål man må stille seg i dag, slår Trine Larsen i Hammer & Hanborg fast.

Den nye lederrollen

Selskapet hun er partner i driver med både rekruttering, lederutvikling og kurs. De har valgt å engasjere seg på en annen måte enn mange andre selskaper på området, og Larsen er svært opptatt av hva som er i ferd med å skje med lederrollen:

– Den digitale revolusjonen vi er inne i akkurat nå, også kalt «Industri 4.0», påvirker i høyeste grad også lederrollen. Ledelse av rutinearbeid blir mer og mer overflødig, og mer selvstendig arbeid som krever selvledelse får større plass i arbeidslivet. Vi vet at stor grad av innflytelse over egen arbeidsdag, og hvilke verdier en bedrift har, er avgjørende for motivasjon og arbeidsglede. Lederen blir den som legger til rette, spør hva du trenger for å gjøre en god jobb, og sørger for at kompetansen hele tiden blir utviklet i tråd med behovene.

I fjor ga Hammer & Hanborg ut "Fremtidens arbeidsliv – en visjon om hvordan vi kommer til å jobbe i fremtiden". «Digitalisering tvinger frem nye organisasjonsformer, og hierarkiet er på vei ut. For å lykkes i fremtiden må vi skape en kultur som gjør at det er lov å stille spørsmål, og lov å gjøre feil. Innovasjonen fører bedriften videre, og det har aldri vært viktigere å tiltrekke seg de beste – og ikke minst holde på talentene.» Dette sitatet er med på å slå an tonen i heftet. Her pekes det framover, og det er bare å være beredt. Om ikke, vil man raskt bli akterutseilt. Heftet inneholder både spennende tanker om arbeidslivet og praktiske tips.

Tror på testing

Men hvordan finner man de dyktige lederne? Det er vanskeligere å avdekke de rette, menneskelige egenskapene enn den formelle kompetansen som står i CV-en.

- (...)

(Les hele teksten her)

Foto: Ellen Johanne Jarli

God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter, og bygger et bedre samfunn.

Følg pressemeldinger fra Lederne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lederne