Når du våkner opp til hvite veier

Fra og med søndag 1. november kan du kjøre med piggdekk over hele landet. Som bilfører har du ansvar for at bilen har godt nok veigrep.

For hver dag som går i november øker risikoen for å våkne opp til snø eller isglatte veier. Da gjelder det å ha lagt om til vinterdekk i tide, mener Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder i KLP Skadeforsikring.

-I alle fall bør du ha vinterdekkene og jekken lett tilgjengelig, slik at det er mulig å få skiftet dekk en morgen hvis det plutselig er hvitt på bakken. Hvis du ikke skal skifte dekk selv, bør du bestille time i god tid. Møter du opp den dagen nysnøen plutselig har kommet, kan køen være lang, sier han.

Er årsaken til en ulykke at dekkene ikke var gode nok for føret den dagen, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet.

Forsikringsselskapet krever at bilen skal ha ”tilstrekkelig veigrep”, og det handler ikke bare om å ha godt nok feste opp bakkene mot hytta:

-Du skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned. At veigrepet er godt nok går mer på at du har kontroll på bilen og klarer å stoppe når det er nødvendig, enn at du kommer deg fram, påpeker Wulff-Nilsen.

At det er lov å kjøre med piggdekk fra 1. november, betyr ikke at du må skifte dekk. Sommerdekk har faktisk bedre veigrep på sommerføre og våt vegbane enn det vinterdekk har. Gummiblandingen i vinterdekk er utviklet for kuldegrader. De holder seg myke når det er kaldt, men det er dokumentert at de egner seg dårligere på regnvåt, varm veibane.

- Foreløpig har vi relativt høye temperaturer mange steder. Slik sett er sommerdekk fortsatt helt greie å kjøre på, dersom du ikke skal opp i høyden. Skal du til fjells, derimot, er det ingen grunn til å utsette dekkskiftet, sier han.

Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder i KLP Skadeforsikring
Tlf. 992 50 890, e-post: rwn@klp.no

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 442 milliarder kroner.