NAFs sommerguide for elbil

Selv med en bil med begrenset rekkevidde som må lades underveis, skal det gå utmerket å bruke elbilen på sommerferie med disse tipsene.

Det som kreves er en 20-minutters pause langs veien for å hurtiglade bilen. Det har de fleste tid til - spesielt på en varm sommerdag, da lades i tillegg batteriet enda fortere.

Her er våre tips for godt ladevett i ferien:

• Lad bilen over natten hjemme, og bruk hurtiglader kun på langtur. Elbilens strømbehov fylles hjemme mens du sover. Hurtigladestasjoner er elbilens svar på bensinstasjoner, her kan du lade batteriet til det som er nødvendig på en typisk elbil i løpet av en halvtime - lenger når det er kaldt, raskere når det er varmt.
  • Unngå å lade batteriet helt fullt hvis du ikke må. Det skåner batteriet. Batteriet lades også saktere jo mer strøm det har - når du kommer over 80 prosent vil du se at ladetiden øker.
  • Se på ventetiden når du lader langs veien som kvalitetstid. Parker bilen i nærheten av ladestasjonen og bruk tiden på å ta en matpause og strekke litt på beina. Men husk at flere venter på lading. Flytt bilen eller kjør videre når du har nok strøm.
  • Planlegg reiseruten til destinasjonen ut ifra hvor det er ladestasjoner. I NAFs ruteplanlegger kan du se kart over ladestasjoner over hele landet. Plott inn ruten din og se stasjonene langs veien. Husk å krysse av for visning av ladestasjoner under "Steder langs ruten".
  • Benytt deg av digitale hjelpemidler. Det finnes en rekke apper med oversikt over ladestasjoner med informasjon om parkering og pris. Plugshare for eksempel, er en app med oversikt over alt som finnes av lademuligheter, enten det er en superlader eller en stikkontakt i en kommunal vegg som alle kan lade i.
  • Det er mange fordeler for en elbilist. Muligheten for å ta seg lettere frem i kollektivfeltet er en av dem. Det samme med fritak for bompenger. I noen kommuner er det gratis å parkere på offentlige parkeringsplasser. I andre kommuner er det avgift. Dette må du sjekke. På private plasser gjelder vanlige takster.
  • Ha ladevett - ikke okkuper ladestasjonene dersom du ikke har behov for lading. Respekter kø foran ladestasjonene og vent på din tur. Rydd og kast avfall i søppelkassene. Heng opp ladekabelen etter bruk. Oppdager du feil på ladestasjonen, ring servicenummeret og meld i fra.

God tur!

TESLASTASJON: Tesla har egne hurtigladere stasjonert omkring hele Norge. Foto: Ann Cathrin Andersen
LADING: 20 minutter med hurtiglading holder for å lade bilen på tur. Foto: Ann Cathrin Andersen

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.