NAFs kollisjonstest av takbokser: Thules boks en soleklar vinner – men fire av ni får stryk

Det er høysesong for bruk av takbokser, men NAFs ferske test viser at det selges takbokser som er farlige i norske butikker. – Testen viser alvorlige feil, ski som kommer som prosjektiler ut av boksene og bokser som flyr av taket ved kollisjon i lav hastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vet du hva takboksen eller skiboksen din tåler ved en kollisjon? NAF har testet ni populære takbokser, og fire av dem får stryk i kollisjonstesten. (Foto: NAF/Testfakta)

NAF har i samarbeid med Testfakta testet sikkerheten og brukervennligheten til ni populære skibokser på markedet. Takboksene ble kollisjonstestet i to hastigheter, 30 kilometer i timen og 40 kilometer i timen. Selv i så lave hastigheter er det altså flere takbokser som ikke holder mål.

– Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Testen viser at en kollisjon med boks og innhold kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter, sier Sødal. – Jeg tenker med gru på hva som skjer i en krasj i 80 kilometer i timen på landeveien på tur til hytta, sier en bekymret Nils Sødal.

Plastboksen Thule XL Motion er testens soleklare vinner. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er vanntett og lett å håndtere.

Det er andre gang NAF utfører test av takbokser, og selv om forbrukerorganisasjonen ser en forbedring blant noen av produsentene, er det fortsatt mange produkter som ikke burde blitt solgt på det norske markedet.

– Testen viser forbedring fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet, sier Sødal.

Flere livsfarlige bokser

Takbokstesten, som er utført ved forskningsinstituttet RISE i Sverige, viser at boksene fra Hamron og Calix løsner og flyr av ved en kollisjon i 40 kilometer i timen. Boksene av merket Hamron, Carwise og Biltema åpner seg og innholdet flyr ut av boksen i krasjen i 30 kilometer i timen, dette til tross for at alle ski og bagger i boksen var sikret forsvarlig med stropper. Stroppene tålte rett og slett ikke kollisjonen.

– Dette viser hvor viktig det er å velge en sikker takboks. Og det er avgjørende å være nøye med monteringen av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal.

Klarer ikke enes om bransjenorm

Det nærmeste bransjen kommer produksjonskrav for takbokser er krav om lastsikring i “Forskrift om bruk av kjøretøy”. Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing.

Likevel velger de fleste av produsentene å få sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 kilometer i timen som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.  Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 kilometer i timen.

– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. De klarer ikke enes om en felles standard, og det er kritikkverdig. Til sammenlikning testes biler i 64 kilometer i timen i EuroNCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter Nils Sødal.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Takboksen Hamron Spark fra Jula lekker som en sil, og lasten og boksen flyr av taket som et prosjektil. Denne takboksen ender på desidert sisteplass i NAFs takbokstest.Videokanal

Alle takboksene er pakket med utstyret som følger med. Alle boksene er lastet likt med maksimalt tillatt last, så nær som én av boksene som ikke kan lastes med mer enn 50 kilo. (Foto: NAF/Testfakta)
Et omfattende testrigg sørger for helt lik testing av alle boksene under nøyaktig samme forhold. Alt er filmet med høyhastighetskamera. Se film i de enkelte testene på naf.no. (Foto: NAF/Testfakta)