NAF-test: Slik frakter du hunden trygt i bilen

Valg av riktig hundebur kan bety forskjell på liv og død for både hund og mennesker. NAF har testet bur og seler til sikring av hund i bilen, og det er klare forskjeller.
HUNDEBUR OG SELER: Testen viste varierende resultater, og hadde klare vinnere og tapere.

Det er testet 18 produkter fra 13 ulike produsenter. Seks metallbur, to bur i metallnetting, to plastbur, to tekstilbur og seks seler til sikring av hund i bil. Det er gjort en kollisjonstest med frontkollisjon i 50 km/t for å teste sikkerheten for både hund og passasjer. Selene er i tillegg testet for slitestyrke. For burene ble det lagt vekt på om de beveget seg i bilen på en måte som kunne skade hund/passasjerer og hvorvidt de åpnet seg slik at hunden kunne komme ut.

Robust metallbur best

Et robust metallbur som er festet til bilen er den klart sikreste måten å frakte hunden på. Testvinneren, Premium-Kennel fra Schmidt, tåler kollisjonstesten uten at buret blir ødelagt, og uten at hunden kommer ut av buret.

Det går langt dårligere for burene i metallnetting og plast. Disse burene splintres og vil kunne skade hunden alvorlig. Dårligst resultat får selene.

– De fire dårligste selene vil vi fraråde å bruke til sikring i bilen. Ved kollisjon eller hard oppbremsing vil en løs hund komme som et prosjektil gjennom luften og være svært farlig for passasjerene, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Selv de beste selene strekker seg så mye at hunden kan nå passasjerene.

– Tenk deg at hunden veier 17 kg. Kolliderer du i 50 km i timen, så vil kraften hunden treffer deg med være mangedoblet og tilsvare omkring 1000 kg. Derfor bør du absolutt sikre hunden. Dette gjelder også for andre løse gjenstander i bilen, sier Sødal.

Testen er gjort i regi av den sveitsiske bilorganisasjonen TCS. Det er testet kollisjonssikkerhet, komfort for hunden, brukervennlighet og vedlikehold. Størst vekt er lagt på sikkerhet for passasjerer og hund ved kollisjon.

Les hele testen og mer om produktene her.

Test Schmidt premium

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF