NAF-test av sykkelstativer: - Flere er direkte trafikkfarlige

En ny test fra NAF og Testfakta viser at flere av sykkelstativene på det norske markedet verken tåler en unnamanøver eller en kollisjon i 30 km/timen. - Det er grunn til å advare mot enkelte av disse. Det er overraskende hvor lite som skal til før både sykler og selve stativet løsner, sier Anette Berve, forbrukerådgiver i NAF.
Testens vinner, og eneste stativ som bestod alle delprøvene, er Thule Easy Fold XT3.( Foto: NAF)

NAF har testet åtte sykkelstativer for hengerfeste i samarbeid med Testfakta. Stativene ble testet for sikkerhet under kjøring, ved kollisjon og montering. Kun ett sykkelstativ bestod alle testene godt. På de fleste løsnet enten syklene eller selve stativet fra hengerfestet under kollisjonstesten i 30 km/timen.

Det er Thule Easy Fold XT3 som kåres til det beste stativet i testen. Velova Bike Carrier 3 kommer dårligst ut av de åtte stativene som er testet.

- Det er alvorlig at det er så dårlig kvalitet på mange av sykkelstativene som er tilgjengelig for den norske forbruker. Det kan være svært farlig dersom sykkelstativet løsner i fart eller en sykkel faller av, sier Berve.

Thule er testvinner

Testens vinner er stativet Thule Easy Fold XT3, det eneste som bestod alle delene av testen. Også Biltemas stativ 34-297 kommer godt ut, men har dårligere kollisjonssikkerhet. Testens tapere er Julas Hamron og Bike Carrier 3 fra Velova.

NAF og Testfakta måtte avbryte testene av tre av stativene for å unngå for store skader på bil og sykler.

- Vi er nå i dialog med produsentene om resultatene av testene. Det er viktig at forbrukerne kan stole på at produktene som selges er trygge å bruke på bilen sin, sier Berve.

I tillegg til kjøre- og kollisjonstestene ble stativene vurdert etter hvor enkle de var å sette sammen, montere på bilen og stroppe fast sykler. De hengende stativene er de desidert enkleste å bruke, men på to av stativene fulgte det ikke med stropper for å feste fast syklene.

Her er hele resultatlisten:

Produsent Thule Biltema Thule Jula Yakima Mekonomen Jula Velova
Easy Fold XT3 34-297 Hang on Tilt 3 Hamron art.nr 609208 Fold Click 3 Carwise art.nr 40-390853 Hamron art.nr 609209 Bike Carrier 3
Cirkapris (kr) 8500 2800 1400 3000 5000 340 400 900
Total-karakter (1-10) 9,7 6,9 6,5 6,4 5,6 3,1 2,8 2,5

NAFs tips til deg som skal kjøpe og bruke sykkelstativ

• Kjøp et stativ som er stort nok til antall sykler du skal frakte, og type sykler
  • Husk at det er maksvekt på hengerfestet. Sjekk hvor mye hengerfestet ditt tåler, trekk fra vekt på sykkelstativet – da står du igjen med hvor mye vekt du kan henge på stativet. (Er du usikker på vekten på sykkelen din? Gå på badevekta med sykkelen, og trekk fra din egen vekt)
  • Les bruksanvisningen. Ikke alle stativer monteres likt
  • Sørg for at stativet sitter godt på kula, og at det ikke er noe slark
  • Fest syklene godt. Er festeanordningene som følger med stativet ikke nok, er det lurt å gå til innkjøp av ekstra reimer
  • Kjør rolig – spesielt i svingene. Du har med ekstra vekt, bilen er lengre enn vanlig, og du kan oppleve at bilens kjøreegenskaper endrer seg.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Testvinner, Thule Easy Fold XT3Videokanal