NAF

NAF: Statens vegvesen overser folks behov

Del
NAF reagerer på Statens vegvesens forslag til kraftig kutt i tjenestetilbudet. - Gode tilgjengelige tjenester for alle uavhengig av bosted og digital innsikt, ser ut til å være glemt av vegvesenet. Det er ikke bra, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF vil at medlemmene og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange. (Foto: NAF)
NAF vil at medlemmene og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange. (Foto: NAF)

NAFs bekymring er at de som skal ta førerkort får et dårligere tilbud når antall steder for førerprøver blir redusert fra 74 til 52. Rapporten viser at man i stedet for å tenke på folks behov har forsøkt å definere hvordan folk skal opptre i forhold til Statens vegvesens tjenester.

- Da starter man i feil ende. Det kuttes i antall steder uten å ta hensyn til både samfunnskostnader som tapt arbeidstid og skole, og ikke minst kostnadene til den enkelte som skal ta førerkort, sier Sødal.

Kuttet i antall steder for å avlegge førerprøve gir betydelige ekstrakostnader flere steder i landet. Et eksempel er om en skal ta førerprøve for tungbil og bor i Haugesund. Da må man ut ifra det rapporten anbefaler, dra til Stavanger. Det er en ekstrakostnad på 8000-9000 kroner i tillegg til en dag fri fra jobb eller skole. Et annet eksempel er om man skal ta motorsykkel-lappen i Nord-Norge. For de tre nordligste fylkene foreslås det å ha et sted for det, nemlig på Finnsnes. Det er 3 timer fra Tromsø og 6 timer fra Kirkenes hver vei.

- Dette er ikke bra nok. Vi vil at våre medlemmer og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NAF vil at medlemmene og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange. (Foto: NAF)
NAF vil at medlemmene og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye