NAF

NAF: Savner bomtiltak som monner

Del

- NAF er glad for alle tiltak som kan redusere bompengeutgiftene. Men når oljepengebruken når nye høyder, er det skuffende at det ikke kommer tiltak som monner mer, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF om revidert nasjonalbudsjett 2019.

Frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig. (Foto: NAF)
Frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig. (Foto: NAF)

I 2019 vil folk som er avhengige av bil i hverdagen betale 13 milliarder i bompenger, ifølge Statens vegvesen. Det er en økning på 2,5 milliarder bare de to siste årene.

I årets reviderte budsjett bevilger regjeringen 200 millioner kroner til å redusere bompengebelastningen, i tillegg til 500 millioner som ligger fra før i statsbudsjettet.

- Dette er positive signaler, men det monner lite i det store bildet. Bompengeregningen har økt og vil fortsette å øke som følge av prosjekter som er vedtatt og skal rulles ut i årene fremover. NAF mener partiene må finne nye løsninger, denne utviklingen kan ikke fortsette, sier Ryste.

95 prosent består

Sammen med de 500 millionene som ble vedtatt i statsbudsjettet utgjør reduksjonen i revidert budsjett rundt fem prosent av det som betales inn i bompenger i år. Det betyr at 95 prosent av bompengene vil bestå.

- Norge har aldri vært i nærheten av å bruke så mye oljepenger som nå. Da er det underlig at regjeringen ikke prioriterer å fjerne bompenger høyere, sier Ryste.

Ikke bærekraftig

200 millioner i revidert budsjett skal brukes til å fremskynde nedbetalingen av bompengegjelden på tre prosjekter: Halsnøysambandet i Hordaland, fylkesvei 17 Tverlandet-Godøystraumen i Nordland og Listerpakken i Vest-Agder.

- Dette er positive tiltak, som har vesentlig betydning for folk som bor i de tre områdene. Men frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig, sier Ryste.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig. (Foto: NAF)
Frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom