NAF-magasinet Motors sommerdakktest: Vinnerdekket vant en knepen seier

Ingen dekk er gode på alle føreforhold. Vinnerdekket fra Continental har ikke vått føre som sin styrke, og holdt på å vannplane fra seieren i sommerdekktesten til Motor.
Nye og gode sommerdekk på bilen er en billig livsforsikring. Dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken. (Foto: Niklas Carle)

- Er du på jakt etter nye sommerdekk, er det lurt å ikke stirre seg blind på totalvinneren i testen. Les deltestene og finn det dekket som passer best til det føret du stort sett kjører på sommerstid, rådgir Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF-magasinet Motor har testet syv sommerdekk fra etablerte produsenter. Ingen er like gode i alle testdisiplinene, noe som er umulig. Vinnerdekket Continental PremiumContact 6 var best i fire disipliner, men har store problemer med vannplaning. Dette kostet nesten seieren på bekostning av Nokian Hakka Blue 2.

- Det finske dekket var klart best på våte veier. Og det er en viktig egenskap siden det er under tøffe forhold, at dekkenes egenskaper har størst betydning, sier Sødal.

Styr unna vinterdekk om sommeren

Nye dekk koster og noen velger å kjøre videre på piggfrie vinterdekk gjennom våren og sommeren. Det er ingen god idé. Bremselengden blir betydelig lengre og kan være forskjellen på en nestenulykke og en alvorlig kollisjon.

- Nye og gode sommerdekk på bilen er en billig livsforsikring, mener Nils Sødal. - Dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken. Da må de være gode for at du og dine medtrafikanter skal komme seg trygt rundt i hverdagen og på langtur, avslutter han.