NAF: - Bompengeløsning et stort skritt i riktig retning

NAF er glad for regjeringens framforhandlede bompengeløsning. - Avtalen reduserer egenbetalinger for både bilister og kollektivreisende. Dette er et stort skritt i riktig retning for trafikantene, og i tråd med det NAF har kjempet for, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

- Regjeringen innrømmer med dette at nivået på bompenger har gått for langt. Det er derfor positivt at de finner friske penger til en løsning som NAF har etterlyst. Reduserte bompenger i byene og flere veiprosjekter i distriktene, samtidig som byvekstavtalene reforhandles med økt statlig finansiering er et stort skritt i riktig retning, sier Ryste.

- Det er flere positive elementer i avtalen. Kollektivprisene går ned, økt satsing på rassikring og videreføring av belønningsmidler til Drammen, Fredriksstad, Skien, Tromsø og Kristiansand, sier Ryste

Ikke kvitt bompenger

NAF minner likevel om at bompenger langt fra er borte med regjeringens avtale.

- Dette fjerner på ingen måte bompengene. Det er planer om å kreve inn flere hundre milliarder i bompenger de neste 20 årene. Bompengebråket i valgkampen bør være en påminnelse til politikerne om at det går en grense for hvor stor belastning bilistene er villige til å ta. Det er på høy tid med en bred debatt om hva som kan erstatte bompengene, sier Ryste.

Hun minner også om at det finnes en uløst nøtt i avtalen. Nemlig reduserte bompenger inn i byene samtidig som kravet om nullvekst i biltrafikken består.

- Dette kan raskt tyte ut som restriktive tiltak mot bilen på andre måter, for eksempel færre parkeringsplasser i byene og flere stengte gater. Dette betyr i såfall at avtalen må følges opp med bedre innfartsparkering ved togstasjoner og kollektivknutepunkter utenfor byene, sier hun.

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Utforkjøringer blir dødsulykker som følge av dårlige veier28.8.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker (UAG) viser at 60 prosent av utforkjøringsulykkene kunne vært uten dødelig utfall dersom sideterrenget hadde vært ryddet. - Manglende vedlikehold krever liv på norske veier. Bergnabber som stikker ut, trær og andre hindringer gjør at ulykker får unødvendig alvorlig utfall, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.