Nærmer seg den optimale torskeforpakningen

Ved å kartlegge i detalj bakteriene som i størst grad reduserer ferskhetsgraden i torsk, har forsker Anlaug Ådland Hansen og hennes kollegaer funnet ut hvordan man ved hjelp pakkemetode og emballasje kan forlenge hylletiden i butikk for et fersk torskeprodukt med opp mot 20 prosent.

Nofima-forskerne Janina Berg (fra venstre), Solveig Langsrud og Anlaug Ådland Hansen studerer synlig vekst av bakterier i det mikrobiologiske laboratoriet ved Nofima på Ås. Bakteriene er isolert fra torsk, analysert ved hjelp av DNA-baserte metoder og dyrket opp til bruk i videre forsøk for å undersøke hemming av kvalitetsødeleggende bakterier. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen © Nofima

– Dette er viktig bidrag til blant annet å redusere det enorme matsvinnet vi har i Norge. Forskningen vår kan bidra til at butikkene i større grad klarer å bevare kvaliteten på produktet i hyllene, og dermed øke sjansen for at det blir kjøpt og spist, forklarer hun.

Kjøtt og fisk i Norge emballeres normalt med en pakkegass bestående av 60 prosent karbondioksin og 40 prosent nitrogen. Denne blandingen har ikke gitt like god effekt på spesielt en av bakteriene som følger torsk, Photobacterium, sammenliknet med andre bakterier.

– Ved å erstatte nitrogen med høyoksygen oppnådde vi en betydelig bedre holdbarhet, sier forskeren som holder også på å forske seg fram til den optimale forpakningsløsningen for fersk torsk.

– Vi tester både pakkegasser og emballasje. For eksempel måler vi hvor mye av forpakningsgassen som lekker ut undervegs i løpet av produktets lagringstid, og kan i samarbeid med to våre forskningspartnere i CATCH-prosjektet, Tommen Gram og Multivac utvikle enda bedre pakkemetoder for ferske torskeprodukt, sier Anlaug Ådland Hansen.

Fordi torsken har en litt annen kjemisk sammensetning og struktur enn for eksempel laks, er det vanskeligere å få god holdbarhet på torsk enn på laks. I forskningsprosjektet som fortsatt pågår hos Nofima, har forskerne funnet spesielt tre bakterietyper som forringer holdbarheten i torsk, og som de nå forsøker å utvikle flest mulig hindre for.

Den nye kunnskapen kommer fra et stort forskningsprogram om levendelagring, kalt CATCH. Programmet går over fire år og er finansiert med 29 millioner kroner via Bionær-programmet i Norges forskningsråd.

Anlaug Ådland Hansen
Forsker