Business for Peace Foundation

Næringslivsledere mobiliserer for bærekraft

16.5.2017 11:41 | Business for Peace Foundation

40 ledere fra den norske næringslivsdelegasjonen som nylig var i Kina, har de siste dagene avgitt løfte om å arbeide for å innfri FNs bærekraftsmål.

I fjor gikk Den Oslo-baserte stiftelsen Business for Peace Foundation i bresjen for at næringslivsledere over hele verden skal avgi løfte om å lede selskapene sine slik at bærekraftsmålene kan innfris.

Under en rundebordskonferanse hos Business for Peace i dag understreket statsminister Erna Solberg at næringslivet er «muskelen» i samarbeidet for å nå FNs bærekraftsmål.

Statsminister Erna Solberg leder FNs pådrivergruppe for å promotere bærekraftsmålene. Målene skal innfris innen 2030.

Kjente navn

Både Virgin sjefen Richard Branson og toppsjef i Unilever Paul Polman avga løftet i 2016 og det siste året har flere hundre nye ledere, både norske og internasjonale, fulgt opp. Blant dem er Statoils Eldar Sæthre, Egil Hogna i  Sapa og Svein Tore Holseæther i Yara.

De næringslivsledere som til nå har skrevet under representerer selskaper som samlet omsetter for over 5700 milliarder kroner, har over 2 201 000 ansatte.

-       Næringslivet må ha ambisjoner ut over å tjene penger, sa Erna Solberg da hun besøkte Business for Peace rundbordskonferanse i dag. Det er den Oslo-baserte stiftelsen Business for Peace Foundtation som står for innsamlingen av ledernes underskrifter.

Kina-støtte

Etter Erna Solbergs besøk til Kina, sammen med en rekord-stor næringslivsdelegasjon, tok sjef for Innovasjon Norge, Anita Krohn-Traaseth forrige uke et initiativ til å samle støtte til bærekraftsløftet fra de rundt 300 lederne som var med på reisen. Så langt har 40 ledere avgitt løftet.

Gro taler

I talen sin ved åpningen av Business for Peace rundbordskonferanse trakk Erna Solberg fram Brundtland-kommisjonens rapport «Vår felles framtid» som feirer 30 år i 2017.  Temaet for årets konferanse er nettopp Brundtlandrapporten. Gro Harlem Brundtland holder i ettermiddag talen ”State of the union between businesses and society”. Det skjer når Oslo Business for Peace Award deles ut i Oslo Rådhus klokken. Årets prisvinnere er Elon Musk, Durreen Shahnaz, Harley Seyedin og Murad Al-Katib.  Vinnerne av prisen velges ut av en uavhengig komite av Nobel vinnere i fred og økonomi.

Kontakter

For kommentarer fra Holsæther, Krohn-Traaset eller Hogna, ta kontakt med fungerende kommunikasjonsdirektør i Business for Peace, Elisabeth Skarsbø Moen +47 9133 5103

Foto fra konferansen tas av Scanpix.

Om Business for Peace Foundation

Business for Peace Foundation
Prinsens gate 22

22 83 90 00http://businessforpeace.no/

Business for Peace er en global organisasjon som holder til i Oslo, som har som mål å  å redefinere oppfatning om suksess i næringslivet, ved å løfte fram personer som gjennom sine selskaper skaper verdier både for eierne og for samfunnet de oprererer i.

Oslo Business for Peace Award deles ut årlig til eksepsjonelle individer som eksemplifiserer konseptet businessworthy – å anvende sin egen innsats i business til å bidra etisk og ansvarlig for å skape verdi for hele det globale samfunnet.