Næringslivet går så det suser!

Hvis Norge var ett aksjeselskap og du var administrerende direktør kunne du smilt fra øre til øre. Overskuddet øker, egenkapitalen styrkes og soliditeten er rekordhøy. Dette viser nøkkeltall fra siste årsregnskapene til et samlet næringsliv, som er analysert av Bisnode.

­Norges ledende selskap innen markeds- og kredittdata, Bisnode, har analysert nøkkeltall fra 2015-regnskapene til 95 prosent av landets bedrifter med over en million i omsetning. – Med lav oljepris, svak krone og lav rente skulle man kanskje tro at norsk næringsliv står på kanten av stupet. Når vi nå sitter med fasiten ser vi derimot at norsk næringsliv går så det suser, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.– Regnskapsåret 2015 var det første året med sterk påvirkning av det kraftige oljeprisfallet som startet i 2014, med påfølgende nedbemanninger i oljesektoren. Likevel oppveies denne nedgangen av at bedriftene i Fastlands-Norge gjør det veldig bra, sier Ruud.

Småbedriftene går best

Vi må helt tilbake til før finanskrisen i 2008 for å finne et like godt resultat i snitt for norske bedrifter. Fra 2009 har resultatene til norske virksomheter gradvis økt år for år. I 2015 har gjennomsnittsbedriften hatt et overskudd i prosent av omsetning (resultatgrad) på 5,7 prosent. – Vi ser at de bedriftene med en omsetning på mindre enn ti millioner er de bedriftene som går best. Det kan skyldes at større bedrifter oftere konkurrerer på internasjonale markeder hvor marginene er mer presset enn her hjemme, sier kredittøkonomen i Bisnode.

Lav gjeld og rekordhøy soliditet

I motsetning til hos privathusholdningene tar bedriftene opp lite lån. Selv om rentene er lave også for næringslivet har dette ikke ført til noen gjeldsgalopp i næringslivet, snarere tvert i mot: – Norsk næringsliv har aldri lånt så lite penger. Den såkalte rentedekningsgraden, eller bedriftens evne til å betjene rentekostnadene, er i snitt på hele 500 prosent for selskaper med over 10 millioner i omsetning. Dette er ekstremt bra, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Næringslivet soliditet er også svært god. Egenkapitalandelen i gjennomsnittsbedriften med over 1 million i omsetning er på hele 29,5 prosent. ­– Soliditeten sier mye om hvor stor buffer bedriftene har til å møte tøffere tider. Tallene viser at norsk næringsliv aldri tidligere har vært så godt rustet som akkurat nå, sier Ruud. – Samtidig vet vi at bokført egenkapital kan forsvinne fort når forventninger til framtiden ser dårlig ut. Tallene vi i Bisnode har analysert, viser at selv om snittet er meget bra, er det også mange som sliter. Vi registrerte for eksempel en betydelig økning i konkurser i perioden juni til august. Det er derfor fortsatt viktig å gjøre jevnlig kredittsjekk av forretningsforbindelser, advarer Ruud.

– Norske bedrifter går så det suser, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode, som har analysert regnskapene til Norske bedrifter.
Egenkapitalen i norske selskaper er på et rekordhøyt nivå, i følge tall fra Binsode.
Sterke resultater! Norsk bedrifter med over 1 million i omsetning har i snitt 5,7 prosent av omsetningen i overskudd viser tall fra Bisnode.

Bisnode er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter å finne og ta vare på sine kunder. Vi gjør dette ved å bruke smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte beslutninger. Bisnode har 2400 ansatte i 18 land og har hovedkontor i Stockholm, Sverige. I Norge har vi 200 ansatte ved vårt kontor i Oslo Havnelager.