UiO - Senter for utvikling og miljø

Næringslivet elsker bærekraftsmålene!

Hvorfor engasjerer plutselig private bedrifter seg i fattigdomsreduksjon og menneskerettigheter?

Dette skyldes to ting, viser Professor Dan Banik og Postdoktor Jason Miklian fra Senter for Utvikling og Miljø (SUM), ved Universitetet i Oslo, i en ny kronikk.

For det første, bedriftene er overbevist om at de kan tjene penger på å gjøre godt. Mange bedrifter mener nå at de vil tjene penger på å utvikle ansvarlige- og bærekraftige forretningsmodeller. Å følge bærekraftsmålene vil gi nye markedsmuligheter og økt avkastning, for eksempel ved å skape nye bærekraftige arbeidsplasser.

For det andre, bedriftene ønsker å oppfattes som moralsk ansvarlige. Dette er helt sentralt for å sikre et godt omdømme og tillit fra samfunnet. Derfor ser vi nå at bærekraftsmålene innlemmes i selskapenes strategier for samfunnsansvar. Beskyttelse av menneskerettigheter og arbeid mot korrupsjon er blitt sentrale temaer.

Banik og Miklian viser hvordan og hvorfor private bedrifters deltakelse i bærekraftig utvikling er blitt en stor industri, og spør hva denne endringen betyr for internasjonal utvikling.

Ønsker dere et intervju? Ta kontakt med Charlotte Kildal.

Charlotte Kildal
charlotte.kildal@sum.uio.no

Om UiO - Senter for utvikling og miljø

UiO - Senter for utvikling og miljø
Sognsveien 68

22 85 89 00http://www.sum.uio.no

SUM er et tverrfaglig senter ved Universitetet i Oslo som driver egen forskning og undervisning om utvikling- og miljøspørsmål, og er pådriver for slik forskning innad på universitetet og i forhold til eksterne samarbeidspartnere.

Følg saker fra UiO - Senter for utvikling og miljø

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Senter for utvikling og miljø på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Senter for utvikling og miljø