UiO - Senter for utvikling og miljø

Næringslivet elsker bærekraftsmålene!

Hvorfor engasjerer plutselig private bedrifter seg i fattigdomsreduksjon og menneskerettigheter?

Dette skyldes to ting, viser Professor Dan Banik og Postdoktor Jason Miklian fra Senter for Utvikling og Miljø (SUM), ved Universitetet i Oslo, i en ny kronikk.

For det første, bedriftene er overbevist om at de kan tjene penger på å gjøre godt. Mange bedrifter mener nå at de vil tjene penger på å utvikle ansvarlige- og bærekraftige forretningsmodeller. Å følge bærekraftsmålene vil gi nye markedsmuligheter og økt avkastning, for eksempel ved å skape nye bærekraftige arbeidsplasser.

For det andre, bedriftene ønsker å oppfattes som moralsk ansvarlige. Dette er helt sentralt for å sikre et godt omdømme og tillit fra samfunnet. Derfor ser vi nå at bærekraftsmålene innlemmes i selskapenes strategier for samfunnsansvar. Beskyttelse av menneskerettigheter og arbeid mot korrupsjon er blitt sentrale temaer.

Banik og Miklian viser hvordan og hvorfor private bedrifters deltakelse i bærekraftig utvikling er blitt en stor industri, og spør hva denne endringen betyr for internasjonal utvikling.

Ønsker dere et intervju? Ta kontakt med Charlotte Kildal.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.sum.uio.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Charlotte Kildal
charlotte.kildal@sum.uio.no

Om UiO - Senter for utvikling og miljø

UiO - Senter for utvikling og miljø
Sandakerveien 130

22 85 89 00http://www.sum.uio.no

SUM er et tverrfaglig senter ved Universitetet i Oslo som driver egen forskning og undervisning om utvikling- og miljøspørsmål, og er pådriver for slik forskning innad på universitetet og i forhold til eksterne samarbeidspartnere.

Følg pressemeldinger fra UiO - Senter for utvikling og miljø

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Senter for utvikling og miljø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Senter for utvikling og miljø