Nær halvparten velger elbil

Farten i elbilsalget fortsetter.
Farten i elbilsalget fortsetter, viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (foto: Norsk elbilforening/Ståle Frydenlund).

Det viser tall for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). I første halvdel av 2019 stikker elbiler av med en markedsandel på 45 prosent. Det er en oppgang på hele 72 prosent fra samme periode i 2018.

- Det er fantastiske tall. Vi fortsetter å vise verden at en utslippsfri bilpark er mulig så lenge vi har forbrukerne med på laget, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Hver andre nye bil solgt er en elbil

Nesten hver andre personbil som selges er nå en elbil. Etter halvgått 2019 har vi foreløpig nådd prognosene Elbilforeningen satte for utgangen av 2019.

- Dette lover godt for Stortingets mål 100 prosent fossilfritt nybilsalg innen 2025. Men å gå fra 45 til 100 prosent markedsandel på seks år skjer ikke av seg selv, mener Haugneland.

Økte bompenger = nedgang i salg

Haugneland advarer samtidig mot at salget av elbiler vil gå ned dersom politikerne gir etter for press og fjerner deler av insentivene elbilister har i dag. I disse dager sitter regjeringspartiene i bompengeforhandlinger. Tall fra Norske elbilforenings årlige undersøkelse, Elbilisten, viser at rabattert eller gratis bompengepassering er en av de viktigste årsakene til at folk kjøper elbil.

- Skal Norge fortsette å vise vei i klimakampen internasjonalt, er det viktig at regjeringen ikke rokker ved hverdagsfordelene til eksisterende og kommende elbilister. Mange potensielle kjøpere av elbil sitter fortsatt på gjerdet, og når bilbransjen endelig har fått opp produksjonen av biler som dekker flere forbrukeres behov, er det viktig at politikerne ikke roter det til nå, mener Haugneland,

- På bare seks år skal vi fra 45 til 100 prosent markedsandel for nullutslippsbiler. Selv om vi er i rute til å nå målet innen 2025, er det fortsatt veldig mange som skal overbevises om at elbil er det smarteste valget, avslutter Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder. Vi har over 75.000 medlemmer som i hovedsak privatpersoner, men  også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.