The Norwegian-African Business Association

NABA Summit 2017 viser hvordan nordisk næringsliv kan gjøre gode investeringer i Afrika

Nordiske selskaper griper stadig flere investeringsmuligheter i Afrika. I dag samles 400 afrikanske og nordiske ledere, inkludert 20 afrikanske ambassadører, Sudans investeringsminister H.H. Mubarak Alfadil, og Yaras administrerende direktør Svein Tore Holsether for å diskutere utfordringer og det store potensialet for investering i Afrikas varige vekst.

Eivind Fjeldstad Managing Director Naba

For syvende år på rad arrangerer Norwegian-African Business Association (NABA) det største nordisk-afrikanske næringslivs arrangementet, som avholdes på Radisson Blu i Oslo. Tittelen for årets konferanse er: “Investing in Africa’s Transition: How, Not Why.”

“Regjeringen arbeider for et bredt partnerskap med afrikanske land. Det er blant annet viktig å øke utenlandske investeringer for å skape arbeidsplasser og utvikling. Nordic-Africa Business Summit har blitt den sentrale møteplassen for nordisk og afrikansk næringsliv. Afrika har blitt viktigere også for norsk næringsliv og Utenriksdepartementet er stolte av å være med-vert for årets konferanse”, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide.

Veksten i kontinentets BNP var på 2.2% i 2016, men en endringsvillig privat sektor, pågangsmot blant gründere og store mengder naturressurser sørger for en forventet økning i vekst på 3.2% i 2019. Årets NABA konferanse tar for seg hvordan bedrifter skal ta del i denne robuste veksten. Konferansen søker å konkretisere hvordan man skal investere i de afrikanske markedene og tar for seg utfordringer, fordeler og erfaringer. I tillegg ble det holdt tre spesifikke sesjoner på finans, energi og teknologi.

“Vi bygger på suksessen fra de seks forrige NABA - konferansene og viser hvordan man kan ta del i Afrikas varige vekst. I dag har vi hørt fra afrikanske ministre og sentrale næringslivsledere fra Norge og Afrika. Vi inviterte også deltakerne til speed meetings. Her kunne de snakke direkte med næringslivsledere, politikere og sentrale samfunnsaktører. Dette er den beste anledningen i Norden til å knytte kontaktene som vil hjelpe deg investere i, og etablere, næringsvirksomhet på tvers av Norden og Afrika” sier Eivind Fjeldstad, administrerende direktør i NABA.

Mahamudu Bawumia visepresident av Ghana; ministere fra Nigeria og Uganda var også blant de beærede gjestene som deltok på denne heldags konferansen arrangert av Norwegian-African Business Association (NABA). Nordiske selskaper forstår verdien av en møteplass hvor man kommer lett i kontakt med sentrale mennesker i Afrikansk næringsliv.

"Vi i Yara tror bestemt at moderne landbruk er nøkkelen til en positiv fremtid for Afrika. Vi investerer og dedikerer ressurser i dette markedet fordi vi tror på at endringene som kreves ikke bare vil gjøre kontinentet selvforsynt med mat – det vil være i stand til å eksportere mat til resten av verden. Én dag blir Afrika verdens matfat", sier Svein Tore Holsæther, administrerende direktør YARA.

Karin Fraas Breistøl
Presseansvarlig, NABA
press@norwegianafrican.no

Peder Aarseth Krøgenes
Peder.krogenes@leidar.com

Eivind Fjeldstad Managing Director Naba

Om The Norwegian-African Business Association

The Norwegian-African Business Association
Middelthuns gate 27

(+47) 959 69 631http://norwegianafrican.no/

Om Nordic-African Business Summit

Nordic-African Business Summit ble i 2017 den syvende av sitt slag, og den største nordiske næringslivskonferansen om Afrika. Rundt 45 foredragsholdere og 400 afrikanske og norske ledere, inkludert 20 ambassadører fra Afrikanske land, deltok i år på konferansen med tema “Investing in africa’s transition: how not why?”. Parallelle seminarer fokuserte på case-studier innenfor finans, energi, investering og teknologi.

Om Norwegian-African Business Association

Norwegian-African Business Association (NABA) er det eneste norsk-afrikanske handelskammeret. NABA ønsker å fremme næringslivsmuligheter på det afrikanske kontinent, og fungerer som en portal for norske og afrikanske næringslivsmiljøer. NABA analyserer det nåværende landskapet, er bidragsyter for mer effektiv og mindre risikabel handel mellom nordiske og afrikanske næringslivsmiljøer, og avholder arrangementer for deres 126 medlemsbedrifter. Disse arrangementene inkluderer investorturer, ambassadørfrokoster, medlemslunsjer, seminarer og workshops, i tillegg til dagens årlige konferanse. NABA ble etablert av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Virke, Norfund, Statoil, Yara International, Nortura, Jotun, Norges Rederiforbund og Innovasjon Norge.

For mer informasjon om konferansen

Lik oss på Facebook

Følg oss på Twitter  og bli med på samtalen via #NABA17

Bilder fra konferansen:

Dropbox

Følg saker fra The Norwegian-African Business Association

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra The Norwegian-African Business Association på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra The Norwegian-African Business Association

Nordisk-afrikansk næringslivskonferanse 2017 viser hvordan nordisk næringsliv kan gjøre gode investeringer i Afrikas varige vekst2.10.2017 08:00Pressemelding

Torsdag 26. Oktober arrangerer Norwegian-African Business Association (NABA), sammen med Norfund og Utenriksdepartementet, Nordens største næringslivsarrangement om samarbeid og muligheter i Afrika – for syvende år på rad. Navnet til årets konferanse er ”Investing in Africa’s transition: how, not why”. Afrikanske og nordiske ledere fra en rekke forskjellige industrier møtes for å diskutere muligheter, utfordringer, og hvordan de har lykkes med deres norsk-afrikanske satsinger.

NABA Summit 2016 setter Afrikas voksende byer på kartet6.10.2016 12:48Pressemelding

6. oktober 2016, Oslo, Norge - Torsdag 13. oktober arrangerer Norwegian-African Business Association (NABA) Nordens største næringslivsarrangement om næringsliv, samarbeid og muligheter i Afrika for sjette år på rad. Temaet for årets konferanse er “Investering i Afrikas voksende byer”. Afrikanske og norske ledere fra forskjellige industrier samles for å diskutere trender, utfordringer og det store potensialet for de voksende byene i Afrika. Arrangementet blir avholdt på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.