Nå vet 40 % av befolkningen hvordan de kan bli frivillige!

Så langt i år har organisasjonene som er registrert på nettsiden Frivillig.no mottatt over 14.000 henvendelser fra folk som vil bli frivillige over hele Norge.

Erna støtter og heier på at flere skal finne frem til frivillige organisasjoner gjennom Frivillig.no. Foto: Birgitte Heneide/ Frivillighet Norge

Frivillighetsbarometeret 2019

I dag presenterte Frivillighet Norge årets Frivillighetsbarometer som er en befolkningsundersøkelse som gjøres årlig i samarbeid med KantarHer får vi blant annet vite at 63% oppgir at de har gjort frivillig arbeid i løpet av det siste året.

88% er enig eller svært enig i at folks frivillige engasjement er med på å utvikle og berike kommunen de bor i.

– Veldig mange i Norge gjør en frivillig innsats og det skal vi være stolte av, men vi kan bli flinkere til å spørre de som ikke er aktive fra før om å bli med, uttaler generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

62% sier nemlig at de ikke har blitt forsøkt rekruttert til frivillig arbeid det siste året. Det er i større grad de som allerede er frivillige som blir spurt om å være med.

– Dette må vi fortsette å jobbe med. Frivilligheten har plass til alle som ønsker å bidra, sier Slotterøy Johnsen.

41 % oppgir at de har hørt om Frivillig.no

Frivillig.no er en nettside som inviterer folk til å melde seg som frivillige til en organisasjon. De viktigste måtene folk har hørt om Frivillig.nooppgis i Frivillighetsbarometeret 2019 til å være 23 % fra sosiale medier og 20 % via omtale i medier

– Dette viser at det er viktig med kampanjer som inspirerer og gir folk kjennskap til hvordan de kan være med å bidra i samfunnet, sier Slotterøy Johnsen

Synliggjøring av Frivillig.no er støttet med midler fra Helse- og Omsorgsdepartementet og Gjensidigestiftelsen.

– Dette kommer både organisasjonene, befolkningen og samfunnet til gode, avslutter StianSlotterøy Johnsen.

Om Frivillighetsbarometeret:

• Målgruppe: Befolkningsrepresentativt utvalg blant alle over 15 år
  • Intervjumetode: Webintervju gjennom GallupPanelet, eid av Norsk Gallup
  • Antall intervju: 2006 (svarprosent: 41%)
  • Median intervjutid: 11 minutter
  • Datainnsamlingsperiode: Juni – Juli 2019
  • Vekting: Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi

Å være engasjert gjør noe med deg, og særlig for de unge. Foto: Birgitte Heneide/ Frivillighet Norge

Speiderleder Mohamad fra Rjukan/Syria fikk frivillighetspris av Kronprinsparet5.12.2018 20:23:09 CETPressemelding

Finalister til den nasjonale prisen Årets nykommer i frivilligheten21.11.2018 09:00:00 CETPressemelding

Frivillighet kan vaksinere studenter mot ensomhet11.9.2018 08:08:52 CESTPressemelding