Nå testes verdens første autonome containerskip
- Dette er et ekstremt viktig prosjekt. Vi ser at innovativ industri går sammen med vår allerede verdensledende maritime næring og skaper et helt nytt kapittel i norsk maritim historie. Dette kan være starten på noe helt fantastisk stort i den globale sammenheng, sier olje- og energiminister, Terje Søviknes.
Viste fram endelig design
Det endelige designet på containerskipet ble nylig presentert foran et stort pressekorps i havlaboratoriet hos SINTEF. Skipsmodellen er designet av Marin Teknikk fra Sunnmøre, og vil gjennomgå grundig testing i de nærmeste ukene.
- Resultatene viser at båten har en svært lav skrogmotstand. Skipet kommer til å bli miljøvennlig og effektivt i operasjon. Vi skal nå teste skipet videre. Det blir spennende å se om testresultatene i bølger blir like bra som i stille vann, sier seniorforsker og prosjektleder i SINTEF Ocean, Hans Jørgen Rambech.
Får støtte fra Enova
Det er industriselskapet Yara som skal bygge det elektriske og selvkjørendeskipet for å frakte gjødsel fra Yaras produksjonsanlegg i Porsgrunn til containerhavnene i Brevik og Larvik.
- Med dette nye batteridrevne containerfartøyet, flytter vi transport fra vei til sjø og kutter 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året. Slik vil vi redusere støy, lokal luftforurensning og klimapåvirkning. Samtidig forbedres sikkerheten på lokale veier, sier konsernsjef i Yara Svein Tore Holsether
Miljøpotensialet i storsatsningen er så lovende at Enova nylig bestemte seg for å støtte prosjektet med 133 millioner kroner.
- Interessen for autonom transport er stor, men samtidig er mange skeptiske til om det er mulig i praksis og om det er trygt. Det aller viktigste dette prosjektet vil bidra til, er å vise at selvkjørende og elektrisk godstransport til sjøs er gjennomførbart, og gir de effektene vi ønsker, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i ENOVA.
Yara kommer trolig til å bruke rundt 400 millioner kroner på utvikling og bygging av skipet. I tillegg til bistand fra forskerne hos SINTEF, har Yara et tett samarbeid med Kongsberg som er eksperter på autonome løsninger. De ser mange utfordringer som må løses i tida som kommer.
Teknologiske utfordringer
- Det er mange ting som skal på plass. Teknologisk er det en utfordring å få sydd dette sammen på en sømløsmåte, hvor vi skal ta i bruk sensorikk som vi ikke nødvendigvis har brukt tidligere innenfor maritim skipsfart. Vi vet heller ikke ennå hvordan regelverket kommer til å bli for autonome fartøy. Det kan by på noen spennende utfordringer, sier konsernsjef i Kongsberg, Geir Håøy.
Energiministeren ser mange positive ting ved at Norge vinner kappløpet om å bli best og først på autonome skip.
- Det gir helt nye muligheter til å flytte gods fra vei til sjø. Det gir også en mulighet til å få verdiskapning i maritim sektor i tiårene som kommer, men selvfølgelig også en mulighet til å kutte CO2 utslipp og være med på den globale dugnaden som vi må ha for å bevege oss mot lavutslippssamfunnet i 2050, avslutter Søviknes.
Kontakter
Hans Jørgen RambechSeniorforsker
Tel:+47 930 52 542Hans.Rambech@sintef.noBilder
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Smarte valg når du kjøper kjøleskap, tørketrommel eller varmepumpe kan redusere global oppvarming14.3.2024 14:22:54 CET | Pressemelding
Når du skal kjøpe nytt kjøleskap, tørketrommel eller varmepumpe, har du som forbruker en unik mulighet til å påvirke miljøet positivt. Forskning fra SINTEF viser at valget av kjølemedium spiller en viktig rolle i kampen mot global oppvarming og bevaring av miljøet.
Klimaet endrer vannkraften12.3.2024 13:46:35 CET | Pressemelding
Når klimaet endrer seg, endres også nedbørsmønster, avrenning og temperaturforhold. Dette gir både nye utfordringer og muligheter for norsk vannkraft.
Droner og sensorer: Effektive verktøy i jakten på fukt i bygninger12.3.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan finner vi fukt? Ved å kartlegge fra lufta, med sensorovervåkning eller med bedre tilstandskartlegging? Dette er noe av det du får høre mer om på Nasjonalt fuktseminar 17. april.
Trond Runar Hagen ansatt som ny konserndirektør og leder for SINTEF Digital7.3.2024 13:44:02 CET | Pressemelding
Trond Runar Hagen (47) trer inn i stillingen som konserndirektør og leder for SINTEF Digital.
Bedre varsling kan redde flere folk og dyr i trafikken5.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Droner, maskinlæring og varslingssystemer skal hindre trafikkulykker med hjortevilt. Forskere går sammen med Statens vegvesen og gründerbedrift for å se på nye løsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom