Nå starter kåringen: Hvem blir Norges campingfavoritt i 2017?

Nesten hver femte nordmann skal på campingferie i Norge i sommer. Nå inviteres campingturistene og det norske folk til å kåre Norges campingfavoritt 2017, og alle kan nominere og stemme på sin favoritt på www.mincampingfavoritt.no.

I Norge finnes det over 1050 campingplasser* og mange har sterke meninger om camping som ferieform.

- I Norge har alle et forhold til camping. Noen omtaler camping som «harry» mens andre elsker det og drar på campingferie hvert år. Mange har også funnet sin faste favorittcampingplass. Med kåringen "Min campingfavoritt" ønsker vi å fremme de lokale virksomhetene bak campingplassene, og å finne og hedre hele Norges campingfavoritt, sier Erik Neergaard, markedssjef i Gule Sider.

Mer enn 20 000 stemmer i 2016

Dette er tredje året på rad at Gule Sider kårer Norges campingfavoritt. I fjor ble 632 campingplasser nominert og mer enn 20 000 stemmer avgitt. Tittelen som Norges Campingfavoritt var det Dokka Camping som stakk av med.

Tall fra statistisk sentralbyrå (SSB) avslører at nordmenn hadde mer enn 7,1 millioner overnattingsdøgn på norske eller utenlandske campingplasser i 2014.

–Vi ser at nordmenn velger Norge som feriedestinasjon. Med denne kampanjen ønsker vi å bidra ytterligere til denne positive trenden. Norge er spekket med vakre steder og unike attraksjoner, og ingen har bedre tilgang på disse enn vi som bor her, sier Neergaard.

Og vil du reise rimelig? Det finnes flust av flotte campingperler over hele landet for alle som ønsker et godt alternativ til hotell.

- Campingturistene er ofte en viktig inntektskilde for det lokale næringslivet om sommeren. Vi ønsker å sette fokus på lokale virksomheter og samtidig gjøre det enklere for reisende å oppdage nærheten, legger Neergaard til.

Beliggenhet er viktigst

Skal du på camping-ferie kan det være vanskelig å velge hvilken campingplass man skal reise til. Hver fjerde campinggjest sier imidlertid at geografi og nærhet til kjørerute teller mer enn både priser og anbefalinger fra andre.

–Vi håper at #mincampingfavoritt bidrar til å skape engasjement på norske campingplasser og at det blir litt enklere for folk å velge campingplassen de skal reise til. Er det mange som har stemt på den, så er jo det er en anbefaling man kan lytte til, sier Neergaard.

Slik stemmer du på din campingfavoritt:
Gå inn på www.mincampingfavoritt.no eller Gule Sider på Facebook (www.facebook.com/gulesider) og stem på din campingfavoritt.

Du kan stemme fra og med 26. juni og helt frem til 11. august. Campingplassen med fleste stemmer vinner og blir kåret til hele Norges campingfavoritt 2017.

Del gjerne dine beste campingminner med oss på Instagram under #mincampingfavoritt.

Gule Sider er Norges største bedriftsdatabase, her kan brukerne enkelt foreta lokale søk og oppdage nærområdet. På Gule Sider finner man oversikt over alle campingplasser i Norge, integrert med navigasjonsløsninger som viser veien dit.

*Kilde: https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/camping/naf-campingguide/