Nå slår TINE et slag for fjøsnissen

Den moderne, internasjonale julenissen slik vi kjenner i dag er en krysning mellom den tyrkiske biskopen Nikolaus og amerikansk brusreklame fra 1930-tallet. Men hva vet vi egentlig om vår egen, norske nisse? Nå tar TINE den tradisjonelle fjøsnissen inn i varmen.

Årets julekartonger slår et slag for fjøsnissen

– Vi ønsker å bli bedre kjent med denne snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Fjøsnissen var den som ryddet både på gården og i fjøset, passet på både folk og fe, og sørget for trivsel og gode avlinger. Samtidig var han en hissigpropp, som ikke nølte med å lage rabalder om ting ikke ble gjort skikkelig, sier Linn Heidi Lunde, markedssjef i TINE.

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen

Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014. I år fornyer TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært å se på melkekartongene siden 90-tallet, og gir den tradisjonelle fjøsnissen hovedrollen.

– Det nye juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne elsker nissene som har vært i mange år, men i år vil vi ta motivene et steg videre. I stedet for bare å ha nissemotiver, vil vi med det nye juledesignet også fortelle historier om fjøsnissene, sier Lunde.

Hver kartong har sin egen historie

Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en TINE-gård. Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designet.

– Noen av fortellingene kan være brutale, andre er morsomme, noen har til og med en moral. Felles for dem alleer at de er en del av vår felles julehistorie fra norske gårder – som handler om mye mer enn bare et fat med grøt på låven, sier Lunde, og fortsetter:

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Med de nye historiene og motivene håper vi at vi kan gi litt tilbake til både store og små.

Årets julekartonger slår et slag for fjøsnissen

TINE stiller i oste-VM17.11.2017 12:05Pressemelding

TINE stiller med fem ostespesialiteter i oste-VM i London fredag. TINE gleder seg til å vise frem følgende spesialoster: RIDDER® Classic ystet på meieriet i Tresfjord Smaksrik norsk Chèvre Oske og Kvitmugg ystet og modnet på meieriet på Haukeli Kvit Geitost Lagra ystet og modnet på meieriet i Storsteinnes, Kvit Geitost Raudkittmodna; ystet i Storsteinnes og raudkittmodna i Tresfjord Norvegia® Special Reserve 5 år; ystet på Jæren og lagret fem år i vår egen ostebank. – Vi gleder oss stort til å vise frem våre osteskatter i London. Dette er produkter som alle har en spesiell produksjonsmetode eller geografisk opprinnelse. Det blir spennende å høre hva dommerne, fra rundt omkring i verden, syns om disse ostene som vi er veldig stolte av, sier Eirik Selmer-Olsen, konserndirektør FoU. Rekordstor deltakelse World Cheese Awards arrangeres hvert år av den britiske stiftelsen The Guild of Fine Food. Årets verdensmesterskap holdes i London i sammenheng med matmessen Taste of London. I fjor ble d