Nå skal norske barn og voksne snakke om spill

23.9.2015 14:55 | Lotteri- og stiftelsestilsynet

Norske barn bruker i gjennomsnitt nesten to timer på spill hver dag, og all spillingen er ofte en kilde til bekymring og krangel i hjemmet. En ny landsomfattende kampanje skal redusere risikoen for at barn og unge får alvorlige spilleproblemer.

Kulturminister Thorhild Widvey og direktør Atle Hamar diskuterer med elevar i
klasse 10B2 på Engebråten skole.
Kulturminister Thorhild Widvey og direktør Atle Hamar diskuterer med elevar i klasse 10B2 på Engebråten skole.

Kampanjen Snakk om spill ble lansert av kulturminister Thorhild Widvey på Engebråten skole i Oslo 22. september. Kampanjen oppfordrer skoler og familier til å snakke om dataspill og pengespill både i klassene, på foreldremøter og i hjemmet. Informasjon og forslag til husfredavtale ligger på nettsiden www.husfred.no

– Det er utrolig flott dersom kampanjen kan hjelpe både barn og voksne til å løse opp i konflikter omkring spilleregler i hjemmet, sier kulturminister Widvey.

Spill kan både irritere og bekymre
Snakk om spill er ett av flere tiltak i Regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer. Den omfatter både dataspill og pengespill, som begge er en kilde til irritasjon og bekymring i mange hjem og på mange skoler. Mange er urolige for at spillingen går ut over skolearbeid, fritidsaktiviteter og familieforhold.

Tilsynene utfordrer skolene
Kampanjen er et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Medietilsynet. De to tilsynene utfordrer nå skoler over hele landet til å sette spilling og arbeid med husfredavtalen på timeplanen.

Norske barn og unge bruker mye tid på spilling – særlig dataspill. Undersøkelser viser at storspillerne daglig bruker i gjennomsnitt fire timer på dataspill. I tillegg viser forskning at ca. 22 000 nordmenn har utviklet alvorlige spilleproblemer på pengespill, og i tillegg er nesten 90 000 i en risikogruppe.

Spillene smelter sammen
Dataspill er blitt stor forretning, og i Norge alene selges det dataspill for to milliarder kroner i året. Samtidig smelter dataspill og pengespill stadig mer sammen. Mange av egenskapene er like, men der det i dag ikke er lover som regulerer dataspill, så er aldersgrensen for pengespill i Norge 18 år.

- Derfor er det viktig at både de unge selv og foreldrene tenker gjennom hva de vet om spill og hvordan spill påvirker dem, sier direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, og direktør i Medietilsynet Tom Thoresen.

Ønsker redaksjonen mer informasjon om kampanjen «Snakk om spill», kan dere kontakte:

• Kommunikasjonsdirektør Anne Mette Hjelle i Lotteritilsynet, tlf. 992 84 302
  • Rådgiver Liv Røthe i Lotteritilsynet pengespill, tlf. 992 84 314
  • Rådgiver Khalid Ezat Azam i Medietilsynet, tlf. 911 80 398

Kulturminister Thorhild Widvey og direktør Atle Hamar diskuterer med elevar i
klasse 10B2 på Engebråten skole.

Lotteri- og stiftelsestilsynet er et statlig organ som omfatter to fagtilsyn – Stiftelsestilsynet med tilsynsansvar for 6900 norske stiftelser, og Lotteritilsynet. Lotteritilsynet er delt i to avdelinger; frivillighetsavdelingen og pengespillavdelingen.
Frivillighetsavdelingen i Lotteritilsynet forvalter det norske lotterimarkedet, har ansvar for ordningen med kompensasjon av merverdiavgift til det frivillige Norge, og fører tilsyn med grasrotandelen hos Norsk Tipping. Pengespillavdelingen har ansvar for kontroll av spillene til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, ansvar for arbeidet vårt med markedskontroll og spilleatferd, og ansvaret den nye kampfiksingsenheten. Tilsynet ligger i Førde, og har i dag ca.70 ansatte  For mer informasjon om organisasjonen og oppgavene våre, se
www.lottstift.no.

6 av 10 vet ikke at utenlandske spillselskaper ikke har lov til å reklamere i Norge13.6.2016 14:50Pressemelding

Halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- og problemspillere9.6.2016 11:30Pressemelding

En ny befolkningsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge ble lagt frem av Lotteritilsynet i dag. Den viser at det finnes 122.000 risiko- og problemspillere i den norske befolkningen, noe som er omtrent på samme nivå som i 2013, før Norsk Tipping lanserte sine kasinospill. Samtidig viser undersøkelsen gjort av Universitetet i Bergen at det er stor risiko med utenlandske nettkasinoer.