Nå må Norge anerkjenne Palestina

137 land har anerkjent Palestina som selvstendig stat – det er over 70 prosent av alle land i verden. Norge henger etter. I dag er det 70 år siden vedtok FNs generalforsamling resolusjonen om delingen av Palestina mellom en jødisk stat og en araberstat. Kun en av disse statene – Israel – har blitt virkeliggjort.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp mener tiden er overmoden for en norsk anerkjennelse av Palestina som stat. Uten anerkjennelse – ingen fred:

-    Hvis det skal bli fred i Midtøsten må Palestina bli anerkjent som en selvstendig stat. Så lenge Palestina ikke er anerkjent, har de liten forhandlingsmakt. Og en fred på Israels premisser er ingen fred, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Anerkjennelse er en naturlig videreføring av norsk politikk. Norge har stemt ja for palestinsk medlemskap i FN, norske myndigheter har offisielt begynt å omtale Det palestinske området for «Palestina» og siden 2011 har Palestina hatt egen ambassade i Norge.

Palestinerne er under sterkt press fra flere hold og konflikten er fastlåst. President Trumps administrasjon har varslet at de skal legge «begrensninger» på palestinernes kontor i Washington DC, mens Israel tviholder på en ekspansiv bosettingspolitikk. Over 7.000 nye boliger ble etablert i ulovlige bosettinger bare i 2017. Samtidig står flere palestinske lokalsamfunn på Vestbredden i fare for tvangsflytting.

Dette tyder på at Israel ønsker å beholde kontrollen over Vestbredden. Det skjer selv om FN har slått fast at Israels bosettinger er ulovlige i henhold til folkeretten.

-    Hvis okkupasjonen og den ulovlige bosetting får fortsette, betyr det slutten for målet om en palestinsk stat. Det finnes ingen rettferdig eller reelle alternativer til en tostatsløsning, sier Stein Guldbrandsen, medlem i Arbeidsutvalget i Fagforbundet.

For mer informasjon, kontakt:

kommunikasjonsrådgiver

Anne Håskoll-Haugen på tlf: 952 88 917

Bakgrunn

FNs delingsplan i 1947 ble avvist av palestinerne som ikke kunne akseptere at de fikk tildelt mindre enn halvparten av jorda mens de utgjorde 70 prosent av befolkningen. Resolusjonen førte til krig i Palestina, begynnelsen av det palestinske flyktningproblemet og opprettelsen av staten Israel.

2017 preges av flere viktige markeringer for Palestina:

-    100 år siden Balfour-erklæringen som uttrykte støtte for opprettelse av et nasjonalt hjem for det jødiske folket
-    70 år siden FNs generalforsamling vedtok resolusjonen om delingen av Palestina
-    50 år med okkupasjon.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har samarbeidet om solidaritetsarbeid i bl.a. Palestina siden 2009 og har stått sammen i kampen for et fritt Palestina.

Les mer om hvorfor Palestina bør anerkjennes

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp