NAF

Nå må innfartsparkeringene komme

Del
De nye bomtakstene i Oslo er nå vedtatt. Fra 2019 kommer det til å svi ekstra for de som kjører inn via Akershus til og fra jobben. – Alternativene må på plass. En storstilt utbygging av innfartsparkeringer må bygges for at de som er avhengige av bilen, kan parkere og ta buss eller tog inn til byen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Innfartsparkeringer langs hovedveiene rundt byene, gir gode hverdagsreiser og mindre biler i byen (FOTO: NAF)
Innfartsparkeringer langs hovedveiene rundt byene, gir gode hverdagsreiser og mindre biler i byen (FOTO: NAF)

Det er de som ikke har alternativ til bilen, må kjøre i rushtid og ikke har råd til å bytte ut dieselbilen, som får svi med de nye takstene. Faktum er at ikke alle har en hverdag som går opp uten bilen. Omlandet til Oslo er mangfoldig, og uten gode alternativer til bilen, henting i barnehage, uten fleksibel arbeidstid, er man låst til å bruke bilen for å få logistikken til å gå opp.

- Denne gruppen og flere enn det kan fanges opp av et velutbygd nettverk av innfartsparkeringer langs hovedveiene inn til byen. Da har man tilgang til bilen morgen og ettermiddag, uten å kjøre den inn til byen, mener Sagedal.

Innfartsparkeringer fungerer

Erfaringene fra stengningen av Brynstunnelen der det ble opprettet innfartsparkeringer på Hvam, Olavsgård og Tusenfryd, er at de blir brukt. I starten var det få biler parkert på plassene, men etter hvert når folk har oppdaget dem, har belegget vært godt.

- Det tar tid å endre folks vaner, men med godt skiltede innfartsparkeringer langs hovedveiene med hyppige bussavganger, vil det bli færre biler inne i byen, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Utfordringen er å få folk inn og ut av byen uten bil

Utfordringen er ikke kollektivtransporten i Oslo. Den må selvsagt også bygges videre ut, men det er transporten av folk inn og ut av byen som er den største utfordringen. Da er det viktig at folk har alternativ.
- Nå må politikerne i Oslo og Akershus brette opp ermene og komme med alternativer til folk. Eller er det sånn at de er mest opptatt av å sette takster for å få penger inn i kassa, spør Inger Elisabeth Sagedal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Innfartsparkeringer langs hovedveiene rundt byene, gir gode hverdagsreiser og mindre biler i byen (FOTO: NAF)
Innfartsparkeringer langs hovedveiene rundt byene, gir gode hverdagsreiser og mindre biler i byen (FOTO: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye