Nå må du la deg friste av deilige sommersalater

Grønnsakssesongen er godt i gang. I takt med gradestokken høstes det i full fart hos grøntprodusentene i Sør-Norge. Nå er den herlige grønne sesongen her. Den lange vinteren med mye snø og kulde, som så ut til å gi forsinkelser i frilandproduksjonen, forsvant fort. Varmen den siste måneden har fått jordene til å eksplodere. Forsinkelsen er tatt igjen.

Sommersalater er lettvint, sunt og smaker nydelig. Og den kan gjerne tilberedes utendørs.

Som alltid starter grønnsakssesongen med norsk asparges og rabarbra (ja, for rabarbra er også en grønnsak) som begge er en staude og som dukker opp av jorda med en gang snøen har gått. Norsk asparges finnes er på markedet fram til midten av juni.

Nå kommer frilandvarene på løpende bånd. Det bugner allerede av lollosalat, crispysalat, hjertesalat, isbergsalat og romanosalat, nykål, neper, reddiker og blomkål for å nevne noe.

Det er bare å la seg friste og sette salater på menyen. Det er det som smaker aller best nå i sommervarmen, enten som egen rett eller som tilbehør. Sommermaten skal være lettlaget, sunn og skal smake godt. Og den kan gjerne tilberedes utendørs. Og spesielt passer salater godt som utemat nå som vi skal være forsiktige med grilling og åpen ild.

Salat er supert å ha med på stranden.

- Du trenger ikke oppskrift for å lage god salat, forteller matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. I prinsippet kan alt brukes. Skal du planlegge en spennende salat er det lurt å tenke på å kombinere noe sprøtt, noe syrlig, noe bløtt, noe salt og noe søtt. Både smak og konsistens er viktig for den totale opplevelsen.

Hvordan bli mett av salat?

Mange forbinder salat med noe vi har ved siden av kjøtt eller fisk. Det kan det være, eller vi kan ha en lett grønn salat som forrett. Sist men ikke minst kan vi få salaten til å bli et fullverdig måltid til lunsj eller middag. Hemmeligheten er å tilsette litt proteiner i form av fisk, egg, cottage cheese, kjøtt eller bønner. Et måltid til å bli både mett og glad av.

Hvordan få frisk og sprø grønn salat?

• Vask og tørk salatbladene og legg dem i en pose i kjøleskapet.
  • Bland flere sorter – da blir salaten mer spennende både i smak og utseende.
  • Ikke bruk kniv, men del bladene opp ved å rive dem i passe biter.

Det lille ekstra

• Ristede, og lettsaltede nøtter eller pinjekjerner er godt i grønne salater.
  • Det samme er en topping med høvlet parmesan.
  • En god dressing kan du enkelt lage med olivenolje, litt sitronsaft eller eddik og noen urter, eller du kan basere den på en lettrømme eller yoghurt.

Se flere gode tips til salater og dressinger på frukt.no.

Matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no.

Det er bare å la seg friste og sette salater på menyen i sommer.
Ta salaten med ut. Legg dressing og grønnsaker lagvis i plastglass eller bokser.