Nå kommer stortingskomedien "Folkevalgt" på TV 2

Stortinget. Demokratiets hjerte. Der fremtiden stakes ut, og partifeller slåss skulder ved skulder for å gjøre visjoner til virkelighet. For Hitra-ordfører Roy Myren Talseth (AP) skal det vise seg å være et sted hvor visjonene fort havner i søpla. Og de eneste skuldrene han møter er av den kalde sorten.

"Folkevalgt" er en komedie om hva som skjer når en som var storfisk i politikken fra Hitra, finner ut at han er en ganske så liten fisk på Stortinget. Om hvor lite interessert partiledelse og media er i en helt vanlig mann med helt vanlige meninger. I en hverdag hvor politikkens egentlige mål er å sitte ved samme bord som partilederen i stortingsrestauranten.

Med Nils Arne Eggens godfot-bok i bagasjen, setter Roy nesen mot tinget. Og får et brutalt møte med virkeligheten. Som rådgiveren hans forteller ham første dag på jobb:

"Du får ikke venner i i eget parti. Du får konkurrenter"

Hovedrollen som Roy Myren Talseth spilles av skuespiller og komiker John Brungot.

- Ideen til "Folkevalgt" ble til i det Høyre og FrP kom til makten. Tanken på et Arbeiderparti som hadde fått knekt ryggraden og som måtte omstille seg som et opposisjonsparti virket som et morsomt bakteppe for en komedie. Denne høsten har har det amerikanske valget tatt mange uventede vendinger. Dersom Roy Myren Talseth kommer i regjering er det ikke utenkelig at han kan overgå sin amerikanske kollega i uheldige uttalelser. Dette er en komedie hvor du ikke trenger å kunne noe om politikk for å le. Men kan du litt, er det mulig å skjønne hvem som har inspirert oss til denne komedien, forteller John Brungot.

Dramasjef i TV 2, Christopher Haug er klar for å vise frem serien på TV 2.

- "Folkevalgt" er en serie jeg gleder meg til å vise det norske folk. John Brungot er i storform og tematikken er høyaktuell. Når man jobber med fiksjon blir man ofte stilt overfor spørsmålet; er dette troverdig? I et valgår hvor tilliten til politikerne stadig er under press og hvor verden styres av Donald Trump, vet jeg sannelig ikke om fiksjon kan overgå virkeligheten. Men jeg vet at Folkevalgt er av stor underholdning og bør sees. Det er kvalitet i alle ledd. Med Monster Scripted og den flinke tekstforfatteren Kyrre Holm Tønne Johannessen på laget er det blitt ufattelig morsomme episoder, sier Christopher Haug.

Se video her: Folkevalgt

De mest fremtredende skuespillene i serien foruten John Brungot er;

Skuespiller Mads Ousdal i rollen som politisk rådgiver for Roy Myhren Talseth.

Skuespiller Erland Bakker i rollen som partileder for Arbeiderpartiet.

Skuespiller Caroline Glomnes Johansen i rollen som vararepresentant på Stortinget.

Folkevalgt har premiere på TV 2 torsdag 30. mars kl 22.40. Serien er på 10 episoder.

Unn Grethe BergeKommunikasjonsrådgiver Vårt lille land, Dokument 2, Mer en gull, Jakten på kjærligheten, Huskestue Gullruten, Senere med Tørnquist og Stian Blipp show.

Tel:924 03 867 / 55 90 82 31ugb@tv2.no

Hitra ordfører Roy Myren Talseth (AP) har fått plass på Stortinget. Det går ikke helt som forventet.
Partileder Sverre Lie, vararepresentant Kathrine Grieg, politisk rådgiver Jan-Ivar Holt og Roy Myren Talseth.

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2