Nå kommer regningen 320.000 har gruet seg til

Mange nordmenn betalte store deler av ferien 2019 med kredittkort og har gruet seg til oppgjørets time. Slik kommer du deg over sommersmellen.
Over 40 prosent av oss betalte halvparten eller mer av ferien med kredittkort og så mange som 320.000 nordmenn oppgir at de siden den gang har gruet seg til det hele skulle betales. Foto: Shutterstock

Etter den søte feriekløe kommer den sure kredittkortsvie. For selv om Ola og Kari er i ferd med å legge sommerferien 2019 bak seg, er regningene for all moroa langt i fra et tilbakelagt kapittel for alle.

Over 40 prosent av oss betalte halvparten eller mer av ferien med kredittkort og så mange som 320.000 nordmenn oppgir at de siden den gang har gruet seg til det hele skulle betales.

Det viser en undersøkelse som YouGov har gjennomført for Danske Bank.

- Nærmere 20 prosent av dem som betalte deler eller hele ferien sin med kredittkort sier til oss at de i etterkant har gått rundt og gruet seg til dagene vi nå er midt oppi - til sommeroppgjørets time. Det tyder på at mange har brukt mer penger enn de kanskje burde ha gjort i sommer, sier Øystein Schmidt, som er pressesjef i Danske Bank.

Tallene viser også at det er de unge som i minst grad har sett frem til at regningene skulle komme i posten. 38 prosent av de mellom 18 og 29 år har gruet seg til å betale for årets sommermoro, mens bare 5 prosent av dem over 60 svarer det samme.

Slik kommer du deg over smellen

Dersom du nå innser at pengebruken tok litt av i sommer, og at regningene som tikker inn er litt i største laget, har Schmidt gode råd på lager.

- Det viktigste er å få full oversikt så fort som mulig. Gå nøye gjennom kontoutskriftene for alle kort du har benyttet deg av i sommer, sett deg så opp et budsjett for de kommende ukene og månedene, og se om det er noe du umiddelbart kan kutte med hensyn til forbruket. I de fleste tilfeller vil det gå 30-45 dager før rentene på kredittkort begynner å løpe, og pass på at du bruker den tiden effektivt og smart, sier Schmidt.

Neste steg kan være å se på utgifter man vanligvis tar seg råd til, men som det i utgangspunktet ikke er noe å problem å kutte i.

- De aller fleste greier å spare inn på ett og annet med hensyn til innkjøp av mat og drikke - den ekstra gode osten man pleier å kjøpe eller den litt dyre vinflasken man vanligvis unner seg selv. Og kanskje kan man også la være å dra på byen en lørdag eller to, eller ta selskapet hjemme hos seg selv i stedet? Gjør man slike vurderinger i et par måneder er man raskt over sommerkneika, sier Øystein Schmidt i Danske Bank.

Han oppfordrer videre dem som ser de ikke kommer til å greie å betale kredittkortregningene til å ta kontakt med kreditorene så fort som mulig.

- Det er mye bedre å be om utsettelse enn å måtte betale purregebyr når de sender deg purring ved neste korsvei, sier pressesjefen.

Menn mer enn kvinner - Vestlandet på topp

Undersøkelsen, som er utført blant et representativt antall nordmenn, viser også at menn har gruet seg mer til sommerregningene enn kvinner (22 prosent mot 14 prosent).

Når det gjelder regionale forskjeller er det folk på Vestlandet som har gruet seg mest til at kredittkortregningene skulle komme i posten - 21 prosent svarer dette - mens 14 prosent av de som bor på Østlandet (minus Oslo/Akershus) svarer det samme.

Øystein SchmidtPressesjef

Øystein har jobbet med kommunikasjon i over 20 år og har 12 års erfaring som journalist, blant annet for TV 2 og Hegnar Media. Jobber du for pressen og/eller har generelle spørsmål om Danske Bank i Norge er han riktig person å kontakte. Søker du en av bankens mange eksperter setter han deg i kontakt med riktig vedkommende.

Tel:+47 951 47 645oystein.schmidt@danskebank.no

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding

I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.