Nå kommer løsningen til røykeslutt

I flere år forsøkte lege Stig W. Johannessen å stumpe røyken. – Jeg har prøvd alt, uten hell. Nå er jeg røykfri og det er takket være e-sigaretter, sier han.

Som veldig mange andre tente Stig W. Johannessen sin første sigarett som student. Han fortsatte som røyker inn i studietiden og som praktiserende lege.

– Som lege har jeg møtt mange pasienter med sykdommer som ofte kommer av røyking. Til tross for god kunnskap om skadevirkningene av røyking slet jeg i en årrekke med å slutte. Men, da jeg endelig oppdaget elektroniske sigaretter (e-sigaretter) klarte jeg å kutte ut de helseskadelige sigarettene, sier han.

Anbefaler e-sigaretter
I pasientkonsultasjoner der røyking er tema anbefaler Johannessen å ta i bruk elektroniske sigaretter. Helsedirektoratet støtter legens anbefaling.

– I vanlige sigaretter brenner man tobakk. Da frigjøres stoffer som er langt mer helseskadelig enn nikotin. Med e-sigaretter unngår man disse skadelige stoffene. Da damper man en nikotinholdig væske, uten de skadelige stoffene fra tobakken. Røykere vil få redusert risiko for helseskader ved å bytte ut alle vanlige sigaretter med e-sigaretter, sier han.

Anerkjent av sykehus og Verdens helseorganisasjon

Verdens helseorganisasjon (WHO) har gitt sin støtte til e-sigaretter. Stadig flere anerkjenner e-sigaretter som løsningen på røykeslutt. Tidligere i år ble det klart at engelske sykehus åpnet for at pasienter kunne dampe e-sigaretter fra sykehussengene.

–E-sigaretter redder liv. Det er grunnen til at det får så mye støtte nå. Derfor har jeg også fungert som rådgiver for et norsk e-sigarett selskap, og investert i det. Det mest interessante for meg var et helnorsk selskap, uten bånd til tobakksindustrien. Jeg har investert i selskapet Nordic Light fordi jeg tror på det de driver med, sier Johannessen.

Snart tilgjengelig i butikk
Salg av e-sigaretter i dagligvare blir en realitet etter at stortinget i desember 2016 vedtok å oppheve forbudet mot salg av e-sigaretter med nikotin. Endringene vil tre i kraft i løpet av 2018, og sannsynligvis vil de første e-sigarettene bli mulig å kjøpt i butikk fra 1.1.2019.

– At e-sigaretter blir lettere tilgjengelig gjør det naturligvis langt enklere å teste produktet. For mange røykere, meg selv inkludert, har det vært viktig å ha et ordentlig alternativ til den vanlige sigaretten. Det å bruke e-sigaretter er røykavvenning på røykernes premisser. Det er avgjørende for å lykkes med røykeslutt, sier legen.

Vil bytte ut røyken med damp23.2.2018 15:14Pressemelding

I løpet av våren vil sannsynligvis forskriftene for salg og markedsføring av e-sigaretter være klare. Etter en seks måneders registreringsperiode, åpner det endelig opp for salg i Norge. Det norske selskapet Nordic Light står klare til å kapre markedsandeler. – 1 av 10 nordmenn røyker daglig, mens det er over en milliard røykere i verden. Tobakk dreper og alle bør slutte. E-sigaretter er det mest effektive røykesluttproduktet i verden, sier daglig leder Norvald Heidel i Nordic Light.