Nå kommer den aller siste telefonkatalogen for Askøy og Os

(Oslo, 04/07/17) Den aller siste utgaven av den lokale telefonkatalogen Ditt Distrikt distribueres i Askøy og Os i disse dager. Bruker du katalogen er det derfor viktig at du tar vare på den utgaven du nå mottar.

Ditt Distrikt-katalogen har en lang og sterk tradisjon for det lokale næringslivet i Norge. Utviklingen i samfunnet viser at størsteparten av befolkningen nå bruker digitale tjenester, og årets katalog blir derfor den siste som utgis.

- Dette er avslutningen på en liten bit historie. Telefonkatalogene har en historie som går århundrer tilbake og har vært til stor nytte for lokalmiljøer og lokalt næringsliv rundt i landet, forteller Renate Morken, kommunikasjonssjef i Eniro Norge. - Flesteparten av våre brukere har derimot nå gått over til våre digitale tjenester og årets Ditt Distrikt-katalog blir den siste. Bruker du katalogen er det derfor viktig at du tar vare på den utgaven du nå mottar.

I Norge har vi hatt trykte telefonkataloger helt siden 1880, da Morgenbladet publiserte en helsides annonse med oversikt over alle 169 telefonabonnenter i Kristiania og omegn. Den første katalogen i bokform ble utgitt første gang i 1882, da også med en oversikt over lokalt næringsliv; yrkeslisten.

Ditt Distrikt ble utgitt første gang i 1988 og den siste utgaven består av 73 lokale kataloger som dekker 404 av landets 428 kommuner. Ved siste måling svarte 16 prosent av den norske befolkning av de brukte den trykte Ditt Distrikt-katalogen.

- Vi ønsker naturligvis alle brukere av papirkatalogen velkommen over på vår digitale tjeneste Gule Sider, sier Morken. - Man kan også ringe vår manuelle nummeropplysningstjeneste 1880.

*Kilde: TNS Gallup, Forbruker og Media, H2 2015