Nå kan flere dra på elbilferie

Elbilforeningen tilbyr nå et helt nytt digitalt ladekart og ruteplanlegger for elbilister i Norge. Den nye mobilappen blir en uunnværlig «veibok» for de som legger ut på langtur med elbil.

Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Ifølge Elbilforeningens ferske spørreundersøkelse «Elbilisten 2017» har bare 30 % av elbileierne i Norge brukt elbilen på lengre turer med minst én overnatting. Nå vil dette endre seg.

Lengre elektrisk rekkevidde på nye elbiler, flere hurtigladestasjoner og nå mulighet til å planlegge ladestopp underveis vil gjøre det enkelt for flere å dra på langtur.

- Med den nye ruteplanleggeren forventer vi at mange flere drar på elbilferie i sommer. Ved å unngå fossilbil på ferietur blir miljøregnskapet til elbilene enda bedre, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Fram til i dag har det vært unødvendig komplisert å finne reiseruter for elbil med forslag til ladestopp underveis. Navigasjon i elbilene er dårlig tilpasset og mange har fortsatt bare kart med bensinstasjoner og ikke ladestasjoner. Forslag til reiserute med ladestopp underveis er sterkt etterspurt blant elbileierne.

Ny ladeapp til elbil

- Ruteplanleggeren er et lenge etterspurt og savnet verktøy. Elbileierne elsker elbilene sine og vil gjerne bruke dem på ferie og andre langturer. Navigasjonssystemene i dagens elbiler er ofte dårlig tilpasset ladestopp underveis, sier Christina Bu.

Ruteplanleggeren ble tilgjengelig rett før helgen og etter få dager har allerede over 9.000 medlemmer lastet ned mobilappen.

Den nye mobilappen har samlet alle opplysninger i en pakke. I ladekartet får du oversikt over eksisterende ladestasjoner med adresse, ladeoperatør, ladeeffekt, ladekontakter, ladetid og servicetilbud tilgjengelig i nærheten av ladestasjonen.

– Vi vil også oppfordre brukerne til å gi sin vurdering av hver enkelt ladestasjon. Da kan vi utøve forbrukermakt og få ladeoperatørene til å tilby bedre ladetjenester, sier Bu.

Samarbeid med ChargeTrip

Ruteplanleggeren leveres av Elbilforeningen i samarbeid med ChargeTrip, som er et europeisk utviklermiljø med ledende kompetanse på apputvikling kombinert med engasjement for miljø og elbil. De ønsker å videreutvikle denne tjenesten for verdensmarkedet.

- Vi skapte ChargeTrip for å fjerne rekkeviddeangst og gjøre langtur med elbil - og lading - enklere. Vi håper at tjenesten vil sette fortgang i elbilmarkedet også utenfor Norge, sier Mark Hulsbergen i ChargeTrip.

Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no
Christina Bu, Generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Aksel Jermstad
Planlegg reise
Reiseoversikt

Hagegata 23

90 70 45 45 (kl. 9-15)http://elbil.no

Norsk elbilforening representerer over 40.000 elbileiere i Norge.