Nå kan du snakke til handlelisten din
- Netthandel og digitale løsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av å være en av et fåtall pilotbedrifter når Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY.
Enkelt å lage handleliste
I disse dager lanseres Google Assistant, en stor internasjonal suksess, på norsk. Da kan du be assistenten, via din telefon, om å få snakke med MENY. Assistenten hjelper deg med å legge til og fra varer i handlelisten din. Handlelisten blir så synkronisert på tvers av dine digitale enheter.
- Trenden går mot talestyrte nettsøk. Internasjonale undersøkelser viser at talestyrte assistenter i økende grad vil dominere kundedialogen. Vi ønsker å ligge i forkant og til enhver tid sikre at vi er relevante og tilstede for våre kunder der de er, sier Bache Dahl.
Talegjenkjenningen gjør det enkelt å lage en handleliste i MENY-appen, også når du ikke har hendene fri. Kjører du bil eller er midt i oppvasken, og lurer på hva som står på handlelisten, er det bare å spørre assistenten, og så kan du legge til det som mangler. Appen vet hva du pleier å handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk på listen, og du vanligvis kjøper lettmelk, registrerer den lettmelk.
Kundetilpasning og nettbutikk
Allerede i 2014 lanserte MENY, som den første i dagligvarebransjen, digitale tilbudskuponger basert på kundens kjøpshistorikk. MENYs handleapp gir de 1,5 millionene nordmenn som ukentlig er innom MENYs butikker mulighet til å bruke personlige kuponger på varer de kjøper mye av.
- Vi forsto tidlig at kundene ville ha skreddersydde tilbud på varer de handler ofte. I dag får våre kunder både nettbutikk, oppskrifter, handleliste, kuponger og tilbud rett i lommen via MENYs handleapp, sier Bache Dahl.
MENY mener vi bare har sett starten på den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.
- Kundene kommer til å endre måten de er i kontakt med MENY på. Våre butikker og matarbeidere kommer ikke til å forsvinne – de er hjertet i vår matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere får varene levert på døra, sier Bache Dahl og føyer til at det er interessant å se at de som oftest bruker talestyrt assistanse i de internasjonale undersøkelsene har sammenfallende alder med de som oftest handler i MENYs nettbutikk.
For mer informasjon, kontakt:
Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY, tlf. 996 21 566
FAKTA OM TALESTYRT ASSISTANSE:
Talestyrte assistenter vil revolusjonere e-handelen. Ifølge en rapport utgitt i januar 2018 av Capgeminis Digital Transformation Institute vil talestyrt assistanse dominere konsument-interaksjonen i løpet av de tre neste årene. Her er fakta fra rapporten, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.
• Forbrukere vil i økende grad foretrekke å ha sin interaksjon med selskaper via talestyrte assistenter. I dag vil 24% heller bruke en stemmestyrt assistent enn en hjemmeside. I løpet av tre år vil dette tallet øke til 40%.
• De som bruker talestyrt assistanse i dag, har brukt 3% av sine forbrukerutgifter via talestyrt assistanse, men dette tallet er forventet at vil øke til 18% i løpet av tre år.
• Musikkstreaming og info-søk er fortsatt de vanligste brukerområdene via talestyrte assistanse, men 35% av respondentene har også kjøpt varer (matvarer, interiør og klær). 28% har benyttet talestyrte assistenter til å gjennomføre en betaling eller sende penger.
• 71% av de som har brukt talestyrte assistenter er fornøyde med tjenesten. 52% oppgir “praktisk” som hovedgrunnen, mens 48% nevner nettopp muligheten til å ha hendene fri, mens 41% oppgir automatisering av handlerutinene.
• Talestyrte assistenter er mest populært blant dem mellom 33 – 45 år. (Blant nettkundene til meny.no er flest i aldersgruppen 30-49 år).
For mer om rapporten, klikk her
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
Etablerer Norges største mathus for netthandel i Oslo23.10.2023 08:30:00 CEST | Pressemelding
MENY åpner høsten 2024 en sentralisert netthandelsbutikk på Alnabru i Oslo. - Vi vil tilby et større utvalg av mat og drikke til våre netthandelskunder. Hele andre etasjen i bygget vil handle om matglede og nye, spennende matløsninger, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom