Nå kan du snakke til handlelisten din

MENY er en av få samarbeidspartnere når Googles taleteknologi lanseres i Norge i dag. Nå kan kundene lage handlelister ved å snakke til telefonen. Supermarkedkjeden forbereder seg på fremtidens handlevaner gjennom investeringer i digitale løsninger.

Legger du til en vare via tale, vil du se at den havner i kurven i meny-appen og på meny.no.

- Netthandel og digitale løsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av å være en av et fåtall pilotbedrifter når Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY.

Enkelt å lage handleliste
I disse dager lanseres Google Assistant, en stor internasjonal suksess, på norsk. Da kan du be assistenten, via din telefon, om å få snakke med MENY. Assistenten hjelper deg med å legge til og fra varer i handlelisten din. Handlelisten blir så synkronisert på tvers av dine digitale enheter.

- Trenden går mot talestyrte nettsøk. Internasjonale undersøkelser viser at talestyrte assistenter i økende grad vil dominere kundedialogen. Vi ønsker å ligge i forkant og til enhver tid sikre at vi er relevante og tilstede for våre kunder der de er, sier Bache Dahl.

Talegjenkjenningen gjør det enkelt å lage en handleliste i MENY-appen, også når du ikke har hendene fri. Kjører du bil eller er midt i oppvasken, og lurer på hva som står på handlelisten, er det bare å spørre assistenten, og så kan du legge til det som mangler. Appen vet hva du pleier å handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk på listen, og du vanligvis kjøper lettmelk, registrerer den lettmelk.

Kundetilpasning og nettbutikk
Allerede i 2014 lanserte MENY, som den første i dagligvarebransjen, digitale tilbudskuponger basert på kundens kjøpshistorikk. MENYs handleapp gir de 1,5 millionene nordmenn som ukentlig er innom MENYs butikker mulighet til å bruke personlige kuponger på varer de kjøper mye av.

- Vi forsto tidlig at kundene ville ha skreddersydde tilbud på varer de handler ofte. I dag får våre kunder både nettbutikk, oppskrifter, handleliste, kuponger og tilbud rett i lommen via MENYs handleapp, sier Bache Dahl.

MENY mener vi bare har sett starten på den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.
- Kundene kommer til å endre måten de er i kontakt med MENY på. Våre butikker og matarbeidere kommer ikke til å forsvinne – de er hjertet i vår matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere får varene levert på døra, sier Bache Dahl og føyer til at det er interessant å se at de som oftest bruker talestyrt assistanse i de internasjonale undersøkelsene har sammenfallende alder med de som oftest handler i MENYs nettbutikk.

For mer informasjon, kontakt:
Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY, tlf. 996 21 566

FAKTA OM TALESTYRT ASSISTANSE:

Talestyrte assistenter vil revolusjonere e-handelen. Ifølge en rapport utgitt i januar 2018 av Capgeminis Digital Transformation Institute vil talestyrt assistanse dominere konsument-interaksjonen i løpet av de tre neste årene. Her er fakta fra rapporten, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

• Forbrukere vil i økende grad foretrekke å ha sin interaksjon med selskaper via talestyrte assistenter. I dag vil 24% heller bruke en stemmestyrt assistent enn en hjemmeside. I løpet av tre år vil dette tallet øke til 40%.

• De som bruker talestyrt assistanse i dag, har brukt 3% av sine forbrukerutgifter via talestyrt assistanse, men dette tallet er forventet at vil øke til 18% i løpet av tre år.

• Musikkstreaming og info-søk er fortsatt de vanligste brukerområdene via talestyrte assistanse, men 35% av respondentene har også kjøpt varer (matvarer, interiør og klær). 28% har benyttet talestyrte assistenter til å gjennomføre en betaling eller sende penger.

• 71% av de som har brukt talestyrte assistenter er fornøyde med tjenesten. 52% oppgir “praktisk” som hovedgrunnen, mens 48% nevner nettopp muligheten til å ha hendene fri, mens 41% oppgir automatisering av handlerutinene.

• Talestyrte assistenter er mest populært blant dem mellom 33 – 45 år. (Blant nettkundene til meny.no er flest i aldersgruppen 30-49 år).

For mer om rapporten, klikk her