MENY

Nå kan du snakke til handlelisten din

Del

MENY er en av få samarbeidspartnere når Googles taleteknologi lanseres i Norge i dag. Nå kan kundene lage handlelister ved å snakke til telefonen. Supermarkedkjeden forbereder seg på fremtidens handlevaner gjennom investeringer i digitale løsninger.

Legger du til en vare via tale, vil du se at den havner i kurven i meny-appen og på meny.no.
Legger du til en vare via tale, vil du se at den havner i kurven i meny-appen og på meny.no.

- Netthandel og digitale løsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av å være en av et fåtall pilotbedrifter når Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY.

Enkelt å lage handleliste
I disse dager lanseres Google Assistant, en stor internasjonal suksess, på norsk. Da kan du be assistenten, via din telefon, om å få snakke med MENY. Assistenten hjelper deg med å legge til og fra varer i handlelisten din. Handlelisten blir så synkronisert på tvers av dine digitale enheter.

- Trenden går mot talestyrte nettsøk. Internasjonale undersøkelser viser at talestyrte assistenter i økende grad vil dominere kundedialogen. Vi ønsker å ligge i forkant og til enhver tid sikre at vi er relevante og tilstede for våre kunder der de er, sier Bache Dahl.

Talegjenkjenningen gjør det enkelt å lage en handleliste i MENY-appen, også når du ikke har hendene fri. Kjører du bil eller er midt i oppvasken, og lurer på hva som står på handlelisten, er det bare å spørre assistenten, og så kan du legge til det som mangler. Appen vet hva du pleier å handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk på listen, og du vanligvis kjøper lettmelk, registrerer den lettmelk.

Kundetilpasning og nettbutikk
Allerede i 2014 lanserte MENY, som den første i dagligvarebransjen, digitale tilbudskuponger basert på kundens kjøpshistorikk. MENYs handleapp gir de 1,5 millionene nordmenn som ukentlig er innom MENYs butikker mulighet til å bruke personlige kuponger på varer de kjøper mye av.

- Vi forsto tidlig at kundene ville ha skreddersydde tilbud på varer de handler ofte. I dag får våre kunder både nettbutikk, oppskrifter, handleliste, kuponger og tilbud rett i lommen via MENYs handleapp, sier Bache Dahl.

MENY mener vi bare har sett starten på den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.
- Kundene kommer til å endre måten de er i kontakt med MENY på. Våre butikker og matarbeidere kommer ikke til å forsvinne – de er hjertet i vår matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere får varene levert på døra, sier Bache Dahl og føyer til at det er interessant å se at de som oftest bruker talestyrt assistanse i de internasjonale undersøkelsene har sammenfallende alder med de som oftest handler i MENYs nettbutikk.


For mer informasjon, kontakt:
Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY, tlf. 996 21 566



FAKTA OM TALESTYRT ASSISTANSE:

Talestyrte assistenter vil revolusjonere e-handelen. Ifølge en rapport utgitt i januar 2018 av Capgeminis Digital Transformation Institute vil talestyrt assistanse dominere konsument-interaksjonen i løpet av de tre neste årene. Her er fakta fra rapporten, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

• Forbrukere vil i økende grad foretrekke å ha sin interaksjon med selskaper via talestyrte assistenter. I dag vil 24% heller bruke en stemmestyrt assistent enn en hjemmeside. I løpet av tre år vil dette tallet øke til 40%.

• De som bruker talestyrt assistanse i dag, har brukt 3% av sine forbrukerutgifter via talestyrt assistanse, men dette tallet er forventet at vil øke til 18% i løpet av tre år.

• Musikkstreaming og info-søk er fortsatt de vanligste brukerområdene via talestyrte assistanse, men 35% av respondentene har også kjøpt varer (matvarer, interiør og klær). 28% har benyttet talestyrte assistenter til å gjennomføre en betaling eller sende penger.

• 71% av de som har brukt talestyrte assistenter er fornøyde med tjenesten. 52% oppgir “praktisk” som hovedgrunnen, mens 48% nevner nettopp muligheten til å ha hendene fri, mens 41% oppgir automatisering av handlerutinene.

• Talestyrte assistenter er mest populært blant dem mellom 33 – 45 år. (Blant nettkundene til meny.no er flest i aldersgruppen 30-49 år).


For mer om rapporten, klikk her

Kontakter

Bilder

Legger du til en vare via tale, vil du se at den havner i kurven i meny-appen og på meny.no.
Legger du til en vare via tale, vil du se at den havner i kurven i meny-appen og på meny.no.
Last ned bilde

Om MENY

MENY
MENY
Karenslyst alle 12-14
0213 Oslo

21 61 20 00http://www.meny.no

MENY er Norges største supermarkedkjede med 195 butikker og en omsetning på 18,1 MRD i 2017. Hos MENY får kundene hele handlelisten på ett sted. Vi gir våre kunder den beste handleopplevelsen. Kvaliteten og utvalget er stort og det er alltid muligheter for smarte kjøp. Våre dyktige medarbeidere yter god service basert på god varekunnskap. MENY er en del av NorgesGruppen.

Følg saker fra MENY

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MENY

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom