Nå kan Bella ha videomøte med dyrlegen

Det er ikke lenger kun mennesker som kan oppsøke medisinsk hjelp via mobiltelefon eller PC. Dyr med forsikringen i orden, kan nå ha videomøter med veterinæren.
Mange dyreeiere kvier seg for å ta med dyret sitt til veterinæren. Nå har det blitt enklere takket være mulighet for videokonsultasjon med veterinær på mobilen. Foto: If

Konsultasjonen fungerer som en vanlig veterinærtime, men over video.

- Der får hunden, katten eller hesten din råd, behandling og eventuelt henvisning videre, sier Kine Bjølsen Opstad, dyrepleier og produktsjef for dyreforsikring i If.

If tilbyr inntil 3 gratis videokonsultasjoner hos FirstVet i året.

- Det er en del tilfeller som for eksempel hudproblemer, rennende øyne, kløe eller om dyret har spist noe det ikke skal, hvor det kan være vanskelig å avgjøre om man bør reise til veterinæren eller ikke. Da kan en videokonsultasjon gi gode råd for hvordan du kan hjelpe dyret på en god måte hjemmefra, eller bidra med å avgjøre når du bør oppsøke veterinær for videre behandling, sier dyrepleieren.

Mindre stress med veterinæren i lomma

Forsikringsselskapet If mottar hvert år flere tusen skader på hund, katt og hest. En kjent problemstilling er at mange synes det er vanskelig å vite når man må oppsøke veterinær med kjæledyret sitt. Med en digital dyrlegekonsulatasjon kan eieren raskt og enkelt få avklart om en endring i dyrets adferd eller uheldig episode krever behandling, uten at man behøver å reise til en dyreklinikk.

- Det kan i tillegg være langt til nærmeste veterinær, og turen kan fort bli stressende både for dyr og eier, forteller Opstad.

Alt kunden behøver å gjøre nå er å laste ned en app, registrere seg og bestille en time for å snakke med veterinæren.

- Men det er viktig å huske på at dersom dyret blir akutt syk eller hardt skadet skal man alltid oppsøke veterinær for behandling med en gang, sier hun.

Hvordan vet du om hunden er syk?

Jo tidligere symptomer blir oppdaget, jo enklere kan det være å få dyret friskt igjen. If har følgende råd til hundeeierne:

• En plutselig endring av adferd kan være tegn på sykdom eller skade. Dersom dyret er mindre interessert i omgivelsene, sover mer, eller virker aggressiv, kan det være et tegn på at noe er galt.
  • Følg med på endringer i apetitt eller drikkemønster. Om du for eksempel har en matglad hund som plutselig nekter å spise, bør du kontakte veterinær. Det samme gjelder om dyret plutselig begynner å drikke mye mer enn normalt.
  • Det kan være grunn til bekymring dersom dyret gjør fra seg inne, eller ikke gjør fra seg i det hele tatt.
  • Oppkast og diaré er tydelige symptomer på sykdom.
  • Sår, rifter eller andre skader som man ser med det blotte øye bør behandles.
  • Dersom hunden din klør mye og har bare flekker eller unormalt tynnere pels, bør du kontakte en veterinær.
  • Normal kroppstemperatur hos en hund er 37,5-39,2 °C. Hunden kan trenge hjelp dersom den har en vedvarende temperatur på 39,5°C eller høyere. Dette kan være tegn på infeksjon.

- Om man er i tvil på om man skal kontakte veterinær eller ikke, bør man gjøre det. Når man nå kan gjøre det over mobilen, håper vi å gjøre livet litt enklere for både dyr og eiere, sier Opstad.

Kine Bjølsen Opstad er dyrepleier og produkteier for dyreforsikring i If. Hun er glad for at det har blitt enklere for dyreiere å oppsøke veterinær. Foto: If