Nå kan alle synge med på julesangene

1.11.2016 12:54 | Cappelen Damm AS

Har du problemer med å huske teksten på julesangene? Eller er det melodien som går litt i surr noen ganger?

Kantor Alf Knutsen har samlet utvalget til boka Julesang - 40 av våre vakreste julesanger.

Med den nye boka Julesang – 40 av våre vakreste julesanger kan du både lese teksten, lytte til melodien og synge med – på én og samme tid. Så nå finnes det ingen unnskyldning lenger – det er bare å stemme i!

Julesangene er samlet og gjengitt i tekst, notesatser og med musikkakkompagnement på den medfølgende lydavspilleren. Sangene er valgt ut av kantor Alf Knutsen, som også står for klaverspillet.

– Alle sangene i boka har en sentral plass i vår kulturarv, sier Knutsen, som ikke har et vondt ord å si om nisser, rotter og mus, men de er bare ikke med i denne boka.

De eldste sangene er fra tidlig middelalder, og de yngste er fra vår egen tid. I tillegg til å ville inspirere til mer sang har Knutsen ønsket å nettopp løfte frem våre julesanger, for å bidra til at de blir sunget, brukt og ikke går i glemmeboka.

Julesangene synges av Henrik Sand Dagfinrud og Anine Kruse Skatrud og den totale spilletiden på lydenheten er på hele to timer. Vakkert spill og vakker sang får følge av nostalgiske julekort – og sørger for julestemning i huset.

I tillegg til bruk i hjemmet er boka perfekt som verktøy i barnehage, skole osv. Boka er også svært anvendelig for alle som ønsker å lære seg de norske julesangene for første gang.

Om forfatter og sangere:

Alf Knutsen
(f. 1965) er utdannet kantor fra Norges musikkhøgskole og arbeider i Rælingen menighet. Han er kjent som en av skaperne av de nasjonalt og internasjonalt kjente barnefilmene om båten Elias på til Barne-TV. I 2007 ble han tildelt Herøy kommunes kulturpris, og i fjor utga han boka Salmesang.

Anine Kruse Skatrud (f. 1977) er utdannet sanger, musikkpedagog og dirigent fra Norges Musikkhøgskole. Hun synger fast i vokalgruppen Pitsj og har blant annet medvirket i Telenors Kulturprogram. Skatrud turnerer mye for Rikskonsertene og Den Kulturelle Skolesekken, og har medvirket i en rekke kjente tegne- og animasjonsfilmer.

Henrik Sand Dagfinrud (f. 1984) er utdannet sanger og musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole. Han har oppdrag både i klassiske sjangre og i vise -og jazzverdenen. Han har turnert med barne- og ungdomskonserter for Rikskonsertene og Den Kulturelle Skolesekken. Han synger fast i vokalgruppen VocalART og er aktiv med en rekke klassiske ensembler, også internasjonalt.

Julesang - 40 av våre vakreste julesanger.
Alf Knutsen.