UiO - Det humanistiske fakultet

Nå kan alle lære hvorfor vi beveger oss til musikk

I ti år har forskere ved Universitetet i Oslo undersøkt hvorfor vi mennesker beveger oss til musikk. I et gratis nettkurs deler de nå kunnskapen med hele verden.

Hvorfor beveger vi oss til musikk? Hvorfor tramper vi takten? Hva får oss til å danse? Nettkurset Music Moves er en MOOC, åpent og gratis for alle, der musikkforskere ved Universitetet i Oslo deler av ti års unik forsking på hvordan musikk beveger kroppen.

Luftgitarister, dansere, pianister, dirigenter og andre som beveges av musikk er studert i detalj i bevegelseslaboratoriet ved Institutt for musikkvitenskap. Forskerne ved dette instituttet er verdensledende innen fagfeltet musikk og bevegelse. Grunnkunnskapen er samlet i introduksjonskurset Music Moves.

– Vi ønsker å dele kunnskapen om musikk og bevegelse med interesserte over hele verden, sier musikkforsker og instituttleder Alexander Refsum Jensenius. Han håper at kurset bidrar til at flere utenlandske studenter kommer til Oslo for å studere musikkvitenskap, og at flere får øynene opp for fagfeltet og musikkforskningen ved Universitetet i Oslo.

Music Moves er åpent for påmelding og starter 1. februar 2016. All undervisning foregår på nett over seks uker, gjennom videoer, artikler, quiz og diskusjoner. Deltagerne trenger ingen forkunnskaper eller studiekompetanse. Kurset gir ikke studiepoeng, men de som fullfører kan kjøpe et kursbevis.

Music Moves er organisert i samarbeid med FutureLearn, et datterselskap av det britiske åpne lærestedet Open University. FutureLearn samarbeider med universiteter verden over for å levere åpne og engasjerende kurs som er tilgjengelige for alle via mobil, nettbrett eller pc.

Se trailer for Music Moves på YouTube:

Last ned bilde
Alexander Refsum Jensenius    Musikkforsker og instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap, UiO
Alexander Refsum Jensenius Musikkforsker og instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap, UiO
Last ned bilde
(Lavoppløst versjon av bildet)      Forskere har studert hvordan mennesker beveger seg til alle typer musikk. (Foto: UiO)
(Lavoppløst versjon av bildet) Forskere har studert hvordan mennesker beveger seg til alle typer musikk. (Foto: UiO)

Om UiO - Det humanistiske fakultet

UiO - Det humanistiske fakultet

Institutt for musikkvitskap ved Universitetet i Oslo har det største musikkvitskaplige miljøet i Norden.

Følg saker fra UiO - Det humanistiske fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det humanistiske fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Det humanistiske fakultet

Einar Haugen-forelesningen 201911.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Nick Evans: “The many roads to becoming multilingual: Lessons from small-scale speech communities” 26. september 14.15-16:00 Blindern, Helga Engs hus, auditorium 3 Forelesningen holdes på engelsk og er åpen for alle. I løpet av det neste århundret vil halvparten av verdens ca. 6000 språk forsvinne fra daglig bruk, og de fleste av disse vil bli borte før de blir godt dokumentert. Hva taper menneskeheten på det? Det er et av spørsmålene språkforskeren Nicholas Evans (Australian National University) tar for seg i årets Einar Haugen-forelesning. Professor Evans’ bidrag er av stor betydning for språkvitenskapen. Gjennom sitt utstrakte feltarbeid har Evans jobbet med å kartlegge og dokumentere urspråk og flerspråklighet, og han er spesielt kjent for sitt arbeid med å dokumentere små urspråk i Papua Ny-Guinea og Australia. Evans har også forsket på hvilke følger disse språkenes død har for fagfeltene lingvistikk, psykologi, antropologi og urhistorie. Om Einar Haugen-forelesingen MultiLing – S