UiO - Det humanistiske fakultet

Nå kan alle lære hvorfor vi beveger oss til musikk

I ti år har forskere ved Universitetet i Oslo undersøkt hvorfor vi mennesker beveger oss til musikk. I et gratis nettkurs deler de nå kunnskapen med hele verden.

Hvorfor beveger vi oss til musikk? Hvorfor tramper vi takten? Hva får oss til å danse? Nettkurset Music Moves er en MOOC, åpent og gratis for alle, der musikkforskere ved Universitetet i Oslo deler av ti års unik forsking på hvordan musikk beveger kroppen.

Luftgitarister, dansere, pianister, dirigenter og andre som beveges av musikk er studert i detalj i bevegelseslaboratoriet ved Institutt for musikkvitenskap. Forskerne ved dette instituttet er verdensledende innen fagfeltet musikk og bevegelse. Grunnkunnskapen er samlet i introduksjonskurset Music Moves.

– Vi ønsker å dele kunnskapen om musikk og bevegelse med interesserte over hele verden, sier musikkforsker og instituttleder Alexander Refsum Jensenius. Han håper at kurset bidrar til at flere utenlandske studenter kommer til Oslo for å studere musikkvitenskap, og at flere får øynene opp for fagfeltet og musikkforskningen ved Universitetet i Oslo.

Music Moves er åpent for påmelding og starter 1. februar 2016. All undervisning foregår på nett over seks uker, gjennom videoer, artikler, quiz og diskusjoner. Deltagerne trenger ingen forkunnskaper eller studiekompetanse. Kurset gir ikke studiepoeng, men de som fullfører kan kjøpe et kursbevis.

Music Moves er organisert i samarbeid med FutureLearn, et datterselskap av det britiske åpne lærestedet Open University. FutureLearn samarbeider med universiteter verden over for å levere åpne og engasjerende kurs som er tilgjengelige for alle via mobil, nettbrett eller pc.

Se trailer for Music Moves på YouTube:

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Last ned bilde
Alexander Refsum Jensenius    Musikkforsker og instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap, UiO
Alexander Refsum Jensenius Musikkforsker og instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap, UiO
Last ned bilde
(Lavoppløst versjon av bildet)      Forskere har studert hvordan mennesker beveger seg til alle typer musikk. (Foto: UiO)
(Lavoppløst versjon av bildet) Forskere har studert hvordan mennesker beveger seg til alle typer musikk. (Foto: UiO)

Om UiO - Det humanistiske fakultet

UiO - Det humanistiske fakultet

Institutt for musikkvitskap ved Universitetet i Oslo har det største musikkvitskaplige miljøet i Norden.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det humanistiske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det humanistiske fakultet