Nå heves standarden for norske treningssentre

Ved å følge den nye standarden, kan treningssentre redusere risikoen for skader, forbedre økonomien og få mer fornøyde kunder, tror treningssenter-gründer. 4. februar inviterer Virke trening og Standard Norge til frokostmøte og lansering av Norsk Standard for treningssentre.
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Den nye standarden, NS-EN 17229, beskriver minimumskrav til drift av et treningssenter. Standarden er et driftsverktøy som bidrar til å sikre at senteret er en trygg arena for brukere og ansatte.

Treningssenterbransjen har hatt en gedigen vekst i Norge: fra 30 treningssentre i 1960 til nærmere 1200 sentre i 2018. Bare på de ti siste årene er antallet treningssentre i Norge doblet, og over en million nordmenn er medlem på et senter.

Med så rask vekst i en bransje, kan det oppstå store variasjoner i kvalitet, sikkerhetsnivå og profesjonalitet. Bransjen opplever mye oppmerksomhet fra mediene, og det har vært flere mediesaker om manglende sikkerhet, hygiene, kompetanse og om etiske spørsmål.

Dette har utfordret bransjens omdømme, og en nasjonal standard med minimumskrav til kvalitet og sikkerhet for fasilitering og drift av treningssenter, er etterlengtet i bransjen.

Tilfredse kunder

Standarden er et svært godt verktøy for de som driver et treningssenter, mener Anne Sigrid S. Christoffersen, daglig leder i Sprek treningssenter.

– Gode rutiner på risikovurderinger, tilsyn og vedlikehold vil i de aller fleste tilfeller bidra til reduserte kostnader og effektiv drift. I tillegg reduseres risikoen for uhell, skader på brukere og ansatte, skader på utstyr og inventar og uheldige situasjoner som kan svekke senterets omdømme. Bruk av denne standarden kan derfor på sikt både gi bedre økonomiske resultater og større kundetilfredshet, sier Christoffersen.

Hun har deltatt i komiteen som har utviklet standarden. Før hun ble treningssenter-gründer, drev hun med styrkeløft på internasjonalt toppnivå og vant EM i 1999.

Holder kurs

Christoffersen ser frem til å lære bransjekolleger om hvordan de kan bruke standarden. I mars er hun foreleser på kurs om standarden.

– For mange ledere av treningssentre vil denne type driftsverktøy være noe nytt, og kan kanskje føles både for ukjent og arbeidskrevende til at man prioriterer å innføre den. Men gjennom dette kurset vil man forstå at utarbeidelse, implementering og drift ikke trenger å være så krevende, men tvert imot være et svært godt verktøy for driften av senteret, sier Christoffersen.

Frokostmøte 4. februar

Vil du vite mer om denne standarden? I samarbeid med Virke Trening ønsker vi velkommen til gratis frokostmøte i Oslo 4. februar.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock
Anne Sigrid S. Christoffersen, Sprek treningsstudio.