Nå går sommerferiene unna!

Januar er høysesong for bestilling av sommerferien, og Apollo melder om like stor pågang som rekordåret 2017. I år trår vi nye veier, og bruker i tillegg mer penger på ferien. Dermed er det ingenting som tyder på at fjorårets tropevarme har lagt demper på nordmenns reiselyst – snarere tvert om!

Den mest hektiske salgsperioden for sommerferien er i gang og hos Apollo er salgsnivået like høyt som i rekordåret 2017. Beregninger gjort av reisearrangøren viser at over halvparten av alle tradisjonelle pakkereiser i år vil gå til Hellas, og det er også dette reisemålet vi sikrer oss tidligst.

- For hvert år bestiller vi sommerferien litt tidligere, og i år er ingen unntak. Januar er måneden hvor de beste bostedene på de mest populære reisemålene blir revet vekk, og det er flere nå blitt bevisste over. Er man en av mange som vil til Hellas og Kroatia i sommer, lønner det seg derfor ikke å vente for lenge, sier Tonje Løkaas Fossum, Marked-, og kommunikasjonsansvarlig i Apollo.

Hit reiser vi

Over 70 prosent av de som har sikret seg årets sommerferie med Apollo skal til Hellas, og det er først og fremst det greske fastlandet som øker mest. Reisemål som Peloponnes, Parga og Sivota stadfester seg som nye feriefavoritter, mens Kreta nok en gang ser ut til å bli sommerens største hit – fra hele landet! Allerede nå troner øya topplisten fra alle reisearrangørens 14 avreiseflyplasser i landet, med Kroatia på en solid andreplass.

- Ferie handler om så mye mer enn sol og varme, derfor er vi ikke overrasket over at fjorårets rekordvarme her hjemme ikke har satt noen demper på nordmenns reiselyst. Unike opplevelser, dyrking av egeninteresser og kvalitetstid står øverst på ønskelisten, noe som tydelig preger salget så langt. Alle toppdestinasjonene våre er opplevelsesmekkaer som byr på noe for enhver smak, sier Fossum.

David slår Goliat

Mens Hellas og Kroatia utmerker seg som soleklare favoritter, er det nykommeren Albania som overrasker mest. Ikke bare har interessen vært så stor at Apollo til sommeren åpner nye direkteruter fra både Stavanger og Trondheim, men for første gang i historien slår Albania også klassikeren Mallorca på salgslistene!

- Med tanke på at Mallorca er ett av de største og mest etablerte reisemålene vi har, er det både surrealistisk og utrolig gøy å se at vi pr. i dag faktisk har solgt flere reiser til Albania. Mer David og Goliat blir det jo ikke, smiler Fossum.

Populariteten rundt Albania forsterker reisetrenden Apollo har merket seg over lengre tid; Vi ønsker oss i større grad mer autentiske opplevelser og reisemål enn tidligere. Dette gjenspeiles også i valget av hotell. Blant Apollos konsepthoteller er det for første gang Mondo Enjoy som både selger og øker mest.

- Majoriteten av våre gjester foretrekker mer genuine hoteller fremfor store, internasjonale kjeder. De vil høre, lukte, smake og føle at de er i vertslandet de er i, og da er Mondo Enjoy midt i blinken. Dette er ofte mindre, familiedrevne hoteller med sjel – og hotellene vi er stoltest av, fastslår Fossum.

Nye reisemønstre

Fossum tror 2019 blir året hvor nye reisevaner slår røtter – og hvor bransjen i større grad vil trå nye veier. At nordmenn er blitt reisevante globetrottere stiller nemlig helt nye krav til reisearrangørene; vi vil ha større frihet, flere valg og skreddersydde opplevelser.

- Gjestene våre søker ikke lenger bare tryggheten en pakkereise tilbyr, de har også innsett at vi sitter på en helt unik kunnskap om alle reisemålene grunnet vår sterke, lokale tilhørighet. Både før, under og etter bestilling spør de oss om tips til unike opplevelser, spesielle spisesteder, morsomme aktiviteter og lokale hemmeligheter, forklarer hun.

I tillegg til tradisjonelle pakkereiser satser Apollo også stort på mer fleksible reiser, i samarbeid med over 50 ruteflyselskap og tusenvis av hoteller verden over. Dette har ført til at eksotiske strandparadis som Bali, Mauritius og Seychellene vokser som sommerdestinasjoner, og at stadig flere kombinerer en uke badeferie med en storbytur eller to.

Apollos mest populære charterreiser i sommer:

Apollos mest solgte charterdestinasjoner i forhold til kapasitet, pr. 04/01

Apollos mest solgte fleksible pakkereiser i sommer, pr. 04/01