Nå går IKEA over til LED i all belysning

Hele IKEAs sortiment på belysning er nå LED. Det er gode nyheter for både miljøet og lommeboka.

LED er det største som har skjedd innen belysning siden elektrisk lys ble oppfunnet. LED-belysning bruker cirka 85 prosent mindre energi og varer 20 ganger lenger enn de gamle glødepærene. I tillegg kan det integreres direkte i lamper, noe som åpner for ny og spennende design. Til sammen gjør dette LED til et bærekraftig, smart og funksjonelt valg.

– LED er en belysningsrevolusjon. Vi mener at alle skal ha råd til å leve et mer bærekraftig liv hjemme, og derfor skal vi sørge for at prisene på våre LED-produkter er overkommelige for de mange menneskene, sier Steve Howard, bærekraftsjef i IKEA-gruppen.

IKEA ønsker å være et ansvarlig selskap, og bærekraft er en sentral del av alt vi gjør. Når vi vet at rundt en fjerdedel av verdens strømforbruk går med til belysning, er det klart at strømsparende LED-teknologi vil bidra til å verne om jordas ressurser. IKEAs størrelse gir oss et stort ansvar for å dytte utviklingen i riktig retning, og overgangen til LED er et av flere tiltak vi gjennomfører for å påvirke mennesker og miljø på en positiv måte,sier Yngvill Ofstad, prosjektleder for bærekraft i Norge.

Designrevolusjon LED er også en designrevolusjon. De små lysdiodene kan integreres i nesten alle slags produkter. Det blir mulig å designe mindre lamper, tynnere strukturer og en jevnere spredt belysning.

– Vi har jobbet hardt for å gjøre det enkelt for kundene våre å bli glade i LED. Når de gamle pærene deres brenner ut, kan de ganske enkelt erstatte dem med nye LED-pærer. Det er ingen grunn til å kaste den gamle yndlingslampa, forteller Yngvill Ofstad.

LED-teknologien skaper belysning av høy kvalitet og gir løsninger for ulike belysningspreferanser verden over. Kundene kan velge mellom varmt og kaldt lys, og de aller fleste pærene kan dimmes. Pærene fås i alle former og størrelser. IKEA og selskapets leverandører har lagt ned mye arbeid i å forbedre LED-pærenes ytelse. Nå er lysopplevelsen enestående.

– Utfordringen består i å gjøre disse nye produktene pene, bærekraftige og rimelige. IKEA satser for fullt på den fantastiske LED-teknologien, og vi er stolte over å kunne fortelle at IKEA nå går over til LED i all belysning, avslutter Ofstad.

FAKTA – IKEA LED (lysdioder)

• Hvis én million mennesker bytter ut ei glødepære hver med LED, blir reduksjonen i CO2-utslippet den samme som om vi hadde fjernet 3900 biler fra veiene per år. Det tilsvarer også det årlige strømforbruket til 4400 husholdninger
  • Varer i ca 25.000 timer og forbruker 85 prosent mindre strøm enn tradisjonelle glødepærer.
  • LED-pærer fås i nesten alle slags former og størrelser, så de passer i de gamle lysarmaturene dine.
  • Reflekterer farger på en naturlig måte og gir jevn belysning.
  • Tennes umiddelbart og kan slippe ut forskjellige lysfarger fra varmt til kaldt dagslys.
  • Inneholder ikke kvikksølv.
  • Muliggjør nye designløsninger.

For mer informasjon, ta kontakt med:
IKEAs pressevakt: e-post pressesenter@IKEA.com, telefon 994 84 950

Om IKEA-gruppen IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 371 IKEA-varehus i 47 land i verden. Sist år ble varehusene besøkt av 821 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,6 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2017, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.