Nå forsvinner sydenturene fra Sola

Det ustabile sommerværet gjør oss værsyke, og mange rogalendinger rømmer landet. Ving har solgt ni av ti sydenreiser fra Sola i juli, og det er Mallorca som er den store favoritten.

FERIEFAVORITT: Når rogalendingene skal på pakketur er det Mallorca som er førstevalget. Her fra vakre Cala d'Or.

- Vi er omtrent utsolgt for reiser til Kypros og Bulgaria, men i andre halvdel av juli finnes det strøplasser til Tyrkia, Kreta, Mallorca, Rhodos og Kroatia. Det er også ledig på noen av de populære familiehotellene våre mot slutten av måneden, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

Hun forventer imidlertid at disse reisene forsvinner i løpet av de neste dagene.

- Den som drømmer om sommervarme bør derfor ikke vente for lenge, fortsetter informasjonssjefen.

Også i august merker Ving stor etterspørsel. Syv av ti reiser er solgt. Det begynner å fylles opp til Kypros, Mallorca og Bulgaria, men er fremdeles litt å velge blant til Tyrkia, Kreta, Rhodos og Kroatia.

Beregninger fra Ving viser at rundt 650 000 nordmenn skal reise på en charterferie i løpet av sommeren.

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri