Fara

Nå får de som reiser kollektivt i Østfold en bedre hverdag

1. juli, Oslo - Østfold kollektivtrafikk har inngått en avtale med FARA AS om levering av sanntidssystem i Østfold. Avtalen omfatter levering av utstyr til inntil 105 busser og fem ferger i første fase. Videre skal 40 holdeplasser og kaier utstyres med skilt som opplyser de reisende om ankomst, avreise og avvik i planlagt reiserute. Løsningen for aktiv prioritering av buss i lyskryss er også inkludert i avtalen. Avtalen gir samtidig mulighet for utvidelse av buss- og fergetilbud andre steder i Østfold.

”Vi vil at våre kunder skal ha god og riktig informasjon om når bussen faktisk kommer til holdeplassen”, sier Kjetil Gaulen, markedssjef i Østfold kollektivtrafikk. ”Målet vårt er å gjøre hverdagen til kunden enklere ved å gi informasjon om avvik som oppstår i trafikken. Vi har valgt en leverandør som vi kjenner godt gjennom leveransen av billettsystemet i fylket og som vi vet har levert gode systemer med moderne informasjonstjenester andre steder i Norge”, sier han.  ”Vi ser veldig frem til å jobbe sammen med FARA på dette prosjektet”.

“Oppdateringer i sanntid om neste avreise, ankomst og avvik, både på bussholdeplassene og på bussen, gjør det lettere å planlegge reisen,” sier Ørjan Kirkefjord, administrerende direktør i FARA. “Kollektivtrafikken er en viktig hjørnesten i utbyggingen av smarte byer. FARAs teknologiske løsninger bidrar til å forbedre tilbudet og gjør kollektivtransport til et mer attraktivt reisealternativ. Dette er helt essensielt for Norges reise mot smartere og grønnere byer.”

FARAs tekniske løsning er blant annet implementert i Oulu, Finland hvor skjermer på 41 busstopp viser detaljert reiseinformasjon om 140 busser til de reisende. FARAs teknologi sender i tillegg oppdatert status på bussenes geografiske posisjon hvert sekund til passasjerenes apper og alle relevante myndigheter, samt gir bussene prioritet i lyskryss for økt punktlighet.

For mer informasjon eller intervju, vennligst kontakt:
Pernille Stensli
pernille.stensli@leidar.com

Om Fara

Fara
Sjøgangen 4

+47 815 52 830http://www.fara.no

Om FARA

FARA er et norsk, ledende IT-selskap som leverer tekniske løsninger for kollektivtrafikk med kunder i blant annet Norge, Sverige, Danmark og Finland. FARAs SMART produkter og -løsninger inkluderer billettsystem, sanntidsinformasjonssystemer, trafikkstyring, passasjerinformasjon, infotainment, og mobil-applikasjoner. FARAs nye produktfilm er tilgjengelig på  www.fara.no

Følg pressemeldinger fra Fara

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fara på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fara